تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد گردن / محدودیت های حرکتی پس از جراحی لیزری دیسک گردن

محدودیت های حرکتی پس از جراحی لیزری دیسک گردن

ستون فقرات گردنی از هفت مهره تشکیل شده است که فضای بین این مهره ها با ماده ژلاتینی و حالت پذیری به نام دیسک گردن پر شده است. دیسک، مانند بالشتی است که باعث میشود حرکت مهره‌ها روی هم به نرمی انجام شود و فشار جمجمه را روی مهره‌ها توزیع میکند. در واقع دیسک نیز نوعی مفصل است مانند سایر مفاصل بدن اما با ساختاری منحصر به فرد که برای قرارگیری مهره‌ها روی هم طراحی شده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

درصورتی که بر اثر حادثه یا آسیب ماده‌ی ژله‌ای که در مرکز دیسک قرار دارد، از فضای دیسک بیرون بریزد، با عارضه‌ی فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن مواجه خواهیم بود که با عنوان دیسک گردن مصطلح است. درمان دیسک گردن ممکن است با استفاده از ابزارهای مختلفی از جمله لیزر جهت به حداقل رساندن اختلال در بافت‌ها انجام شود.

لیزر وسیله‌ای است که یک جراح می‌تواند از آن برای برش، جدا کردن یا کوچک کردن بافت‌های خاصی استفاده کند. در جراحی گردن با لیزر از پرتوی نور متمرکز (تکنولوژی لیزر) جهت برداشتن بافت‌های نرم روی ستون فقرات از طریق یک برش کوچک استفاده می‌شود. استفاده از لیزرها برای این روش موجب خونریزی کمتری شده و اغلب دوره بهبودی کوتاه‌تری به همراه دارد. از مهم‌ترین مواردی که باید بعد از این جراحی رعایت کرد، مراقبت‌های بعد از عمل و طی کردن اصولی دوران نقاهت است. این موضوع به‌ قدری اهمیت دارد که ممکن است یک جراحی بسیار ایده‌آل را تحت تأثیر قرار دهد و بهبودی را سریع ترکند. از طرفی در صورت انجام صحیح این مراقبت‌ها، خطرات جراحی لیزری دیسک گردن نیز کاهش می‌یابد.

مزایای جراحی لیزری دیسک گردن

این روش مزایای زیادی نسبت به جراحی سنتی ستون فقرات دارد. در زیر برخی از این مزایا معرفی شده‌اند:

  1. جای زخم، بزرگ نیست.
  2. بدون بستری شدن در بیمارستان انجام می‌شود.
  3. بدون بیهوشی عمومی انجام می‌شود.
  4. زمان بهبودی کوتاه‌تر است.
  5. تسکین علائم، فوری اتفاق می‌افتد.
  6. خطر کمتری برای عوارض جانبی وجود دارد.
  7. نیازی به اقدامات اصلی مانند برداشتن استخوان یا جوش خوردن مهره‌ها با هم نیست.

نحوه جراحی لیزری دیسک گردن

در جراحی لیزری دیسک گردن، نیازی به بیهوش کردن بیمار نیست. دراز میکشید و ممکن است در اتاق عمل با تزریق داروی ضددرد یا خواب‌آور شما را آرام کرده و حتی بخوابانند و یا با تزریق بیحسی موضعی، در محل ورود سوزن لیزر، پوست شما را بی‌حس و بی‌درد کنند. سپس سوزنی باریک که از انتهای آن اشعه لیزر خارج میشود وارد بدن شما شده و سوزن به طرف دیسک معیوب هدایت گردیده و وارد آن میشود. سپس دستگاه شروع به تاباندن لیزر از انتهای سوزن کرده و با ایجاد حرارت لیزر، قسمتی از دیسک سوزانده و تبخیر شده و از سوزن خارج میگردد و در انتها سوزن از بدن بیمار خارج میشود.

محدودیت های حرکتی پس از جراحی لیزری دیسک گردن

محدودیت های حرکتی پس از جراحی لیزری دیسک گردن

مراقبت های بعد از جراحی لیزری دیسک گردن

اگرچه اصلاح دیسک گردن به وسیله لیزر از جراحی های کم تهاجمی به شمار می رود ؛ اما جهت تسریع روند بهبودی ، نیازمند رعایت یکسری دستورات مراقبتی خاص می باشد که در ادامه به آنها اشاره نموده ایم :

  1. ترمیم دیسک و بهبود عضلات پس از جراحی دیسک گردن با لیزر، نیاز به حداقل 72 ساعت استراحت دارد و طی این بازه زمانی باید از بالا و پایین بردن گردن و چرخاندن آن اجتناب شود.
  2. در جراحی لیزری دیسک گردن، جای زخم و بخیه وجود ندارد؛ اما باید از محل عبور سوزن لیزر مراقبت به عمل آورد و از تحمیل فشار و ضربه به آن ناحیه خودداری نمود.
  3. 3 روز بعد از جراحی دیسک گردن با لیزر، می توانید فعالیت های سبک مثل ایستادن، نشستن و راه رفتن را انجام دهید؛ البته بهتر است سعی کنید که انجام این کارها را به حداقل رسانده و همچنین از خم کردن گردن نیز تا چند هفته پرهیز کنید.
  4. بعد از جراحی لیزری دیسک گردن، نیاز به رژیم غذایی خاصی وجود ندارد؛ اما بهتر است به منظور تسریع بهبودی، مواد مغذی حاوی پروتئین و ویتامین ها را در برنامه غذاییتان بگنجانید.
  5. در صورت تجویز دارو، حتماً آنها را به صورت مرتب و سر وقت مصرف نمایید.
  6. طی دوران نقاهت عمل لیزری دیسک گردن از مصرف سیگار خودداری کنید؛ چرا که سیگار فرآیند بهبودی را مختل کرده و در استخوان سازی و غضروف سازی تأثیر سوء خواهد گذاشت.

کاندیدای نامناسب جراحی دیسک گردن با لیزر

این جراحی برای بیماران دچار نقص‌های عصبی جدی، ناپایداری ستون فقرات، بیماری‌های خاص مانند اختلال‌های خونریزی‌دهنده یا عفونت فعال و بانوان باردار مناسب نیست. همچنین چنانچه دیسک تخریب و ساییده شده باشد یا روی هم افتاده باشد، عمل دیسک گردن با لیزر توصیه نمی‌شود. ضمناً جراحی دیسک گردن با لیزر برای بیمارانی مناسب نیست که انتظاری غیرمنطقی از عمل دارند یا نمی‌توانند مراقبت‌های بعد از عمل را به درستی انجام بدهند.

اینستاگرام دکتر نقره کار

عوارض جراحی لیزری دیسک گردن

عوارض احتمالی جراحی لیزری ستون فقرات عبارت است از:

هزینه جراحی لیزری دیسک گردن

هزینه این جراحی شامل مبالغی است که برای موارد زیر اخذ می‌شود:

برای آشنایی با علائم درد زانو ناشی از پارگی مینیسک ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :غلامرضا کیانی [ 1402-08-30 ]
سلام آقای دکتر چند مدته بین دو کتفم درد میکنه و بعد کشیده شد به گردنم حالت کرختی و سستی توی دست و پاهام احساس میکنم، همش میترسم نکنه فلج شدم، ام آر ای دادم گفتن باید عمل بشم راهی غیر از عمل وجود نداره؟ خیلی دوست دارم نظر شما رو بدونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا استفاده از امواج فرکانس رادیویی دردناک است؟آیا استفاده از امواج فرکانس رادیویی دردناک است؟

روشهایی وجود دارندکه بدون جراحی می‌توانند دردهای نسبتا خفیف آرتروز را بهبود داده درمان نمایند.در این قسمت به معرفی عصب کشی با امواج فرکانس رادیویی پرداختیم. ... ادامه مطلب

عملکرد ارتوکین تراپی در درمان بیماری های مفصلیعملکرد ارتوکین تراپی در درمان بیماری های مفصلی

سیتوکین تراپی (که با نام‌ های سوپاکین یا ارتوکین تراپی نیز شناخته می‌ شود) روشی بی‌ نظیر برای کاهش درد مفاصل مبتلا به آرتروز است . ... ادامه مطلب

عادات بدی که باعث کمردرد میشوندعادات بدی که باعث کمردرد میشوند

در این مقاله می‌خواهیم شما را با علل ایجاد کمر درد آشنا سازیم تا با شناخت این دلایل و عدم انجام آنها، بتوانید از کمردرد پیشگیری کنید . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465