تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد زانو / مضرات بالا و پایین رفتن از پله ها برای زانو

مضرات بالا و پایین رفتن از پله ها برای زانو

بالا و پایین رفتن از پله‌ها عمل بسیار معمولی است که تقریباً تمام افراد در زندگی روزانه خود آن را به طور مکرر انجام می‌دهند. در هنگام استفاده از پله، مفصل زانو(جزء مهم‌ترین عضلات درگیر در هنگام بالا رفتن از پله) کلیه اجزای سیستم حرکتی شامل بافت‌ها، استخوان، غضروف‌ و رباط را کنترل می‌کند و این اندام‌ها در هماهنگی با یکدیگر فرمان بالا رفتن از پله را اجرا می‌کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در حالی که شما ممکن است تصور کنید که بالارفتن از پله احتمالاً درد زانو را بیشتر می کند؛ اما در واقع با پایین رفتن از پله، با هر قدم مقدار بیشتری از وزن بدن را روی زانوها قرار می دهید. پله همچنین می تواند برای افرادی که دچار آرتروز زانو هستند، تهدید محسوب شود. آرتروز، بیماری است که طی آن بافت غضروفی بین مفاصل فرسایش می یابد. با فرسایش و تحلیل رفتن بافت غضروفی، استخوان ها به یکدیگر نزدیک شده و سایش پیدا می کنند و ساییدگی استخوان ها به زانو درد منجر می شود.

پله و آرتروز زانو

اگر آرتروز زانو دارید، احتمالاً رفت‌و‌‌آمد از پله‌ها برای شما دردناک است. با بالا رفتن سن نیز، مفاصل زانو ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شوند. به همین دلیل بالا و پایین رفتن از پله‌ها به‌ویژه برای افرادی که به آرتروز زانو مبتلا هستند بسیار دشوار است. اگر آرتروز زانو دارید، استفاده مکرر از پله‌‌ها به‌مرور مشکل‌ساز خواهد بود؛ زیرا هنگامی‌که از پله‌ها یا مسیر پرشیب بالا می‌روید، فشار زیادی بر مفاصل خود وارد می‌کنید. اگر اضافه‌وزن داشته باشید، این فشار وارده بر زانوها بیشتر شده و آرتروز شما حادتر می‌شود.

پس درصورت ابتلا به آرتروز زانو، باید رفت‌وآمد از پله‌ها را محدود کنید و وزن خود را کاهش دهید. همچنین باید برخی نکات را هنگام بالا رفتن از پله مانند گرفتن از نرده‌ها، پوشیدن کفش طبی و قدم برداشتن با پای سالم‌تر رعایت کنید. روزانه تحرک داشته باشید تا عضلات باسن و زانوی شما منعطف شوند. همچنین انجام برخی تمرین‌ها نیز به تقویت عضلات زانو کمک می‌کند. پیش از انجام این تمرین‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض پایین آمدن از پله

پایین رفتن از پله نسبت به بالارفتن از پله فشار بیشتری روی کشکک زانوی شما ایجاد می کند. مطالعات نشان می دهند که پایین رفتن از پله می تواند وزن شما را ۴ برابر کند، بنابراین اگر وزن شما به اندازه ۷۰ کیلوگرم باشد، به هنگام پایین رفتن از پله، نیروی وارد شده روی کشکک زانوی شما به اندازه ۲۸۰ کیلوگرم خواهد بود. طبق نظر متخصصان پایین آمدن از پله می‌تواند آسیب بیشتری را برای مفاصل زانو و نیز کمر ایجاد کند؛ چرا که هنگام بالا رفتن از پله عضلاتی که در اطراف زانو قرار دارند، می‌توانند مفاصل را حمایت کرده و فشار روی آن را کاهش دهند؛ ولی هنگام پایین آمدن از پله نه تنها این عضلات دخالت زیادی ندارند بلکه وزن بدن و کشش جاذبه نیز نیرویی اضافه بر روی زانو ایجاد خواهند کرد که این خود می‌تواند باعث ایجاد آسیب بیشتری در مفاصل زانو بشود‌.

مضرات بالا و پایین رفتن از پله ها برای زانو

از آنجایی که ضعف عضلانی در افراد مسن بیشتر از سایرین دیده می‌شود، این افراد هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها بیشتر مشکل خواهند داشت و ضرر پله برای زانو در این افراد مشهود تر است و به همین دلایل به افراد مسن شدیداً توصیه می‌شود کمتر از پله‌ها بالا یا پایین روند تا از این آسیب‌ها جلوگیری کنند.

عوارض بالا رفتن از پله

بالا رفتن از پله، باعث سایش زانو در سطح مفصلی زیرین آن خواهید شد و سطح مفصلی را تخریب می‌کنید.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

روش‌های کاهش مضرات بالا و پایین رفتن از پله

  1. استفاده از فنون صحیح بالا رفتن از پله و تقسیم مناسب وزن بر روی پاها و زانوها به هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها
  2. استفاده از کفش مناسب که به هنگام عبور از پله‌ها فشار روی زانوها را کاهش دهد.
  3. تغییر شرایط زندگی در صورت آسیب جدی زانو
  4. ندویدن در راه‌پله‌ها. بالا رفتن از پله‌ها را به آرامی و با سرعت مناسب انجام دهید. این کار به زانوها کمک می‌کند تا فشار را بهتر تحمل کنند.
  5. مناسب‌سازی راه‌پله‌ها. اگر برایتان امکان دارد، از پله‌هایی استفاده کنید که دارای سطح صاف و ضربه‌گیری مناسب هستند. در مورد پله‌هایی که بیشتر از حد لغزنده یا ناهموار هستند مضرات پله برای زانو در حدی خواهد بود که خطراتی جدی ایجاد کند.
  6. تمرین و تقویت عضلات. تمرین و تقویت عضلات پا و زانو می‌تواند کمک کند تا زانوها برای تحمل فشار پله‌ها آماده‌ شوند. تمریناتی که موجب انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات پا می‌شوند مثل استفاده از وزنه‌های سبک و تمرینات تعادلی توصیه می‌شوند. تمریناتی که می‌توانند از مضرات پله برای زانو بکاهند عبارتند از:

با توجه به شیوع بالای درد زانو و ناتوانی هایی که این درد در انجام کارهای روزمره و حرکات عادی پا ایجاد می‌کند؛ رفع آن می‌تواند بسیار ضروری و لازم باشد. دکتر علی نقره کار دارای فلوشیپ فوق تخصصی درد ، می‌توانند با تجویز اقداماتی مفید در جهت بهبود و درمان درد زانو بدون جراحی گام بردارند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فرهاد محمدی [ 1402-08-30 ]
سلام آقای دکتر من مدت چند ماهه ک زانوی سمت راستم وقتی چهار زانو میشینم درد میگیره و وقتی از پله بالا میرم تو پایین رفتن پله مشکلی ندارم، سنی هم ندارم 38 سالمه ولی توی زانوم صدا میده وقتی جمعش میکنم..

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دلایل شایع و نادر کمردرددلایل شایع و نادر کمردرد

کمردرد مشکل شایعی است که از درد های مبهم یا ضربان دار آرتروز ستون فقرات گرفته تا تیرکشیدن شدید ناشی از پارگی دیسک، به طور منقطع یا مداوم ... ادامه مطلب

عمل بسته دیسک با لیزرعمل بسته دیسک با لیزر

درمان قطعی دیسک کمر با لیزر، بدون عوارض عمل باز و دوران نقاهت طولانی،روشی موثر در رفع درد ناشی از این بیماری محسوب می‌ شود . ... ادامه مطلب

سردرد های سرویکوژنیک با منشاء گردنیسردرد های سرویکوژنیک با منشاء گردنی

سردرد پیچیده تر از آن چیزی است که اکثر مردم تصور می کنند . اما اگر به مشکلی در گردن شما مربوط باشد، به احتمال زیاد سردرد سرویکوژنیک (CH) است. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465