تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمردرمان نوین آرتروز زانودکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / بورسیت یا التهاب مفصل آرنج چیست و چه علائمی دارد؟

بورسیت یا التهاب مفصل آرنج چیست و چه علائمی دارد؟

بورس ها کیسه هایی هستند که در مفاصل یافت می شوند و با مایع پر شده اند. این مایع جایی که تاندون ها پوست و بافت عضلات به یکدیگر می رسند را احاطه کرده است. این کیسه ها با روان کردن حرکت این بخش ها از ساییده شدن مفاصل به هنگام حرکت کردن می کاهند. هنگامی که بورس ملتهب می‌شود، کیسه بورس، پر از مایع می‌شود که می‌تواند باعث درد و تورم قابل‌توجه در پشت آرنج شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

بورسیت آرنج (اولکرانون)، یک بیماری نسبتاً شایع است که با درد، تورم و التهاب بورسا (واقع در آرنج) مشخص می‌شود. شما متوجه بورسا نمی‌شوید؛ زیرا معمولاً ظاهر آن صاف است و با شکل استخوان شما مطابقت دارد؛ اما وقتی که تحریک می‌شود، می‌تواند متورم و بزرگ شود. اگرچه شیوع کلی آن مشخص نیست؛ اما معمولاً افراد بین ۳۰ تا ۶۰ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دو سوم موارد این بیماری، غیر عفونی هستند و معمولاً زمانی رخ می‌دهند که ضربه یا آسیب‌ های کوچک مکرر منجر به خونریزی در بورس شود. تشخیص و درمان زود هنگام علائم، می‌تواند از عود بورسیت و مزمن شدن آن جلوگیری کند.

علل التهاب مفصل آرنج

آسیب یا ضربه به آرنج

افتادن یا ضربه به آرنج می‌تواند باعث پر شدن بورس از خون شود که ممکن است باعث تحریک و التهاب غشای سینوویال بورسا شود. حتی اگر بدن خون را دوباره جذب کند، ممکن است غشا ملتهب بماند و علائم بورسیت را ایجاد کند.

فشار مکرر روی آرنج

بورسیت می‌تواند ناشی از ترومای کوچک مکرر باشد که می‌تواند همان مشکلاتی را ایجاد کند که یک ترومای منفرد و جدی‌تر ایجاد می‌کند. افرادی که آرنج خود را روی سطوح سخت قرار می‌دهند، بیشتر در معرض ابتلا به بورسیت آرنج هستند. استراحت مکرر وزن روی آرنج، ممکن است خطر ابتلا به بورسیت آرنج را افزایش دهد.

سابقه التهاب بورسا اولکرانون

هنگامی که بورس ملتهب شد، به راحتی می‌تواند دوباره ملتهب شود؛ بنابراین بیمارانی که در گذشته بورسیت آرنج داشته‌اند، شانس بیشتری برای ابتلای مجدد به آن دارند.

بیماری زمینه‌ای

بورسیت آرنج در افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند مانند پسوریازیس، آرتریت روماتوئید و یا نقرس، بیشتر رخ می‌دهد. کارشناسان تخمین می‌زنند که بین ۳۳ تا ۷۴ درصد از افراد مبتلا به بورسیت آرنج، وضعیت پزشکی مرتبط دیگری نیز دارند.

عفونت

هنگامی که بورس عفونی می‌شود، این بیماری بورسیت سپتیک نامیده می‌شود. باکتری‌های عفونی یا سایر میکروب‌ها می‌توانند از طریق بریدگی، سوراخ یا حتی نیش حشره در آرنج به بورسا اولکرانون برسند. ممکن است بورسیت سپتیک بدون بریدگی یا خراش آشکار داشته باشد. گاهی اوقات علت اصلی عفونت ناشناخته است.

نشانه ها و علائم التهاب مفصل آرنج

تورم

اولین و مهمترین نشانه بورسیت آرنج، تورم می باشد. در موارد شدید این تورم می تواند دامنه حرکتی آرنج را محدود کند.

درد

در صورتی که تورم بورس ادامه پیدا کند، با درد همراه همراه می باشد که با فشار مستقیم روی آرنج نیز بدتر می شود.

قرمز شدن

این نشانه در صورتی بروز می کند که بورس عفونی شده است. عدم درمان این نوع بورس می تواند عفونت را به دیگر بخش های بازو و همچنین خون انتشار داده و بیماری های دیگری را ایجاد نماید. در برخی مواقع این نوع بورس به طور خود به خودی باز شده و از آن چرک خارج می شود.

تشخیص بورسیت یا التهاب مفصل آرنج

معمولاً این عارضه با معاینه فیزیکی قابل تشخیص است؛ اما پزشک برای رد سایر گزینه ها و تشخیص دقیق تر از روش های زیر استفاده می کند:

معاینه فیزیکی

متخصص در ابتدا علائم و نشانه های بیماری شما را بررسی کرده و آرنج را به طور دقیق معاینه می کند.

اشعه ایکس

برای تشخیص خار استخوانی و یا وجود جسم خارجی در آرنج ممکن است تا پزشک برای بیمار اشعه ایکس تجویز نماید. برخی از بیمارانی که بورسیت مکرر دارند، ممکن است تا در نوک آرنج خود دچار خار استخوانی شده باشند.

آزمایش مایع

در برخی مواقع ممکن است تا پزشک بین بورسیت عفونی و نقرس شک داشته باشد که در این صورت با کمک یک سوزن، نمونه کوچکی از مایع بورس برمی دارد و آن را برای تشخیص دقیق به آزمایشگاه ارسال می کند.

بورسیت یا التهاب مفصل آرنج

روشهای متخصصان درد برای درمان غیر جراحی بورسیت آرنج

اینکه چه نوع درمانی برای بورسیت آرنج توصیه می‌شود، به عوامل زیادی بستگی دارد. اگر مشکوک به عفونت نباشد (بورسیت آسپتیک)، درمان خانگی ممکن است امکان‌پذیر باشد. اگر درمان‌های خانگی مؤثر نبودند یا اگر علائم عفونت مانند گرمی و قرمزی در آرنج وجود داشت، مراقبت‌های پزشکی توصیه می‌شود. گاهی اوقات، جراحی برای تخلیه و یا برداشتن بورس آرنج توصیه می‌شود.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)

داروهای ضدالتهابی مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و مهارکننده‌ها، می‌توانند تورم و التهاب را کاهش دهند و درد مرتبط با بورسیت آرنج را تسکین دهند. عوارض جانبی بالقوه NSAID ها شامل مشکلات گوارشی، قلبی و کلیوی است. به همین دلیل، پزشکان معمولاً مصرف روزانه NSAID ها را برای مدت طولانی توصیه نمی‌کنند.

پد آرنج

هنگامی که بورسیت آرنج به دلیل ضربه‌های کوچک مکرر ایجاد شده باشد، برای مثال، استراحت منظم روی آرنج مکن است استفاده از پد آرنج توصیه شود. پدهای آرنج، بالشتک بیشتری ایجاد می‌کنند و می‌توانند برای جلوگیری از تشدید علائم بورسیت آرنج موجود یا کمک به جلوگیری از بورسیت در آینده استفاده شوند. یک باند فشاری الاستیک که برای کنترل تورم استفاده می‌شود، می‌تواند محافظت مشابهی را ایجاد کند.

آنتی‌بیوتیک‌ها

فقط بورسیت سپتیک آرنج، نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک دارد. انتخاب آنتی‌بیوتیک احتمالاً تحت تأثیر نوع میکروارگانیسمی است که باعث عفونت می‌شود. باکتری به نام استافیلوکوکوس اورئوس در اکثر موارد دخیل است. آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی ممکن است به سرعت تجویز شوند و معمولاً برای درمان عفونت کافی هستند. با این حال، اگر عفونت پیشرفته باشد یا اگر بیمار دارای سایر عوامل پیچیده باشد، ممکن است آنتی‌بیوتیک به صورت داخل وریدی تجویز شود.

تزریق کورتیکواستروئید

علائم بورسیت آرنج ممکن است به سرعت با تزریق کورتیکواستروئید برطرف شود. کورتیکواستروئید یک داروی ضدالتهابی قوی است و تزریق مستقیم آن به بورسای ملتهب اولکرانون معمولاً در تسکین درد و تورم مؤثر است. تزریق کورتیکواستروئید دارای عوارض جانبی بالقوه‌ای مانند عفونت و تحلیل پوست در ناحیه آرنج است. انجام تزریق کورتیکواستروئید تحت هدایت سونوگرافی برای اطمینان از قرارگیری مناسب دارو و اجتناب از تزریق کورتون به تاندون که می‌تواند آن را ضعیف کند، مهم است.

اینستاگرام دکتر نقره کار

چگونه از التهاب مفصل آرنج پیشگیری کنیم؟

همانطور که در مورد علت های ایجاد بورسیت آرنج صحبت شد موارد پیشگیری از ایجاد بورسیت آرنج حذف عوامل ایجاد کننده آن است. در مواردی که کارهای تکرار شونده زیاد در مشاغل ایجاد میشود با تغییر عوامل و نیروهای آسیب رسان می توانند به پیشگیری از بورسیت آرنج کمک نمایند.

آیا بورسیت آرنج خطرناک است؟

اغلب به دلیل اینکه اکثر بورسیت ‌ها بدون درد هستند، افراد تا زمان افزایش حجم توده، به پزشک مراجعه نمی‌کنند. با این‌ حال، عفونی‌ شدن آن در نهایت باعث بروز درد می‌شود. ازآنجا که بورس، یک کیسه با فضای بسته است، هرگونه عفونت در آن ابتدا از گوشه آرنج، رشد می‌کند. این عفونت باید به ‌سرعت برطرف شود در غیر این صورت، ممکن است به سایر نواحی بازو (بالا و پایین) منتقل شود. در برخی موارد ممکن است که بورس ناحیه ضخیم شده و التهاب مزمن ایجاد شود همچنین در ادامه این حالت ها تحلیل عضلات و کاهش عملکرد در مفصل آرنج ایجاد میشود.

تاثیر تزریق کورتیکواستروئید در مبتلایان به التهاب آرنج

اگر بورسیت مداوم باشد و به درمان‌ های اولیه پاسخ ندهد، متخصص ممکن است برای کاهش التهاب و درمان درد بورسیت، داروی کورتیکواستروئید را به بورس آسیب‌ دیده تزریق کند. پس از تزریق، التهاب معمولاً به سرعت فروکش می‌کند.

برای مشاهده فیلم جراحی دیسک کمر با لیزر کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه عواملی موجب درد پایین کمر میشوند؟چه عواملی موجب درد پایین کمر میشوند؟

در این مقاله به بررسی آسیب ها، بیماری ها و سایر عللی که زمینه ساز درد پایین کمر می‌شوند؛ می‌پردازیم. دانستن این موارد شاید بتواند برای شناخت هرچه بیشتر شما از این درد کمک کننده باشد ... ادامه مطلب

راه های پیشگیری از دیسک گردنراه های پیشگیری از دیسک گردن

فتق دیسک گردن می تواند باعث درد زیادی در گردن، شانه ها، بازوها یا قسمت بالای کمر شود.در اینجا آنچه باید در مورد پیشگیری فتق دیسک گردن بدانید آورده شده ... ادامه مطلب

سیاتیک چه علائمی داردسیاتیک چه علائمی دارد

درمان تخریب دیسک، سیاتیک و درد انتشاری به اندام شامل طیف گسترده‌ ای از روش‌های غیر جراحی تا عمل جراحی می‌باشد . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465