تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو

علت و درمان درد سرشانه

مفصل شانه متحرک‌ترین مفصل در بدن است که شانه را به جلو و عقب حرکت می‌دهد و همچنین به بازو این امکان را می‌دهد که در یک مسیر دایره‌ای و یا رو به بالا و دور‌شونده از بدن حرکت کند. به علاوه تاندون‌ها بافت‌هایی هستند که عضلات را به استخوان وصل می‌کنند. شانه درد از آن انواع بدن درد است که برای بسیاری از افراد به دلایل بسیار متنوعی ایجاد می‌شود که یکی ازاین دلایل، گره عضلانی سر شانه است.

آنچه در این مطلب میخوانید

گره‌های عضلانی (Trigger Point) یا نقاط ماشه‌ای، در واقع گره‌هایی از انقباض عضلات هستند که معمولاً در محل اتصال عصب به فیبرهای ماهیچه‌ای ایجاد می‌شوند. این گره‌ها بر اثر آسیب دیدن یا فعالیت بیش از حد در عضله به وجود می‌آیند و می‌توانند باعث ایجاد درد موضعی یا درد انتشاری در مناطقی دور از عضله درگیر شوند. درد نقاط ماشه‌ای، دردی عمیق در عضله است که معمولاً با فشار و انقباض عضله تشدید می‌شود.

گره های عضلانی می توانند در هر نقطه از بدن وجود داشته باشند؛ اما معمولاً در پشت، شانه ها و گردن شما دیده می شوند. برای درمان گره عضلانی باید به فیزیوتراپیست مراجعه کنید و به مدیریت درد و کنترل علائم این عارضه کمک کرد.

گره عضلانی سرشانه چیست؟

گره عضلانی یا تریگر پوینت نقاطی در نوار ماهیچه اسکلتی هستند که تحریک‌پذیر بوده و گاهی باعث درد می‌شوند. این گره‌ها با لمس پوست کاملاً مشخص هستند. برخی از انواع آن غیرفعال بوده و فقط باعث درد در ناحیه گره می‌شوند؛ اما برخی دیگر فعال بوده و علائمی در قسمت‌های دیگر بدن هم ایجاد می‌کنند. نقاط ماشه ای دردناک و حساس بوده و گاهی ممکن است درد هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه داشته باشد.

علت ایجاد گره عضلانی سرشانه

دلایل شایع گره‌های عضلانی عبارتند از:

علت و درمان درد سرشانه

علائم گره عضلانی سرشانه

گره های عضلانی توده ها یا گره های کوچک و حساس هستند. این گره ها گاهی قابل لمس بوده و گاهی نیز پنهان و در عمق عضله وجود دارند و برای احساس کردن آنها باید به شدت به بافت همبند فشار وارد کنید. علائم گره عضلانی سر شانه عبارتند از:

روش تشخیص درد سرشانه بر اثر گره عضلانی

به دلیل اینکه در بیشتر اوقات درد نقاط در محلی دورتر از عضله آسیب دیده حس می شود تشخیص دردهای گره عضلانی مشکل است. درد سرشانه می تواند ناشی از دیسک یا گره عضلانی باشد . با کسب تاریخچه دقیق از بیمار مانند روند به وجود آمدن درد، عوامل کاهنده و افزاینده درد، زمان احساس درد و … می توان اطلاعات مفیدی جهت تشخیص نوع آسیب دریافت نمود. با انجام معاینات بالینی دقیق تر نیز می توان فهمید که آیا اعصاب و یا عروق محیطی نیز در بین عضلات و فشیای آسیب دیده گیر افتاده اند یا خیر؛ زیرا در این صورت بیمار علائمی بسیار نزدیک به دردهای با منشا دیسک گزارش می کند. تست های پاراکلینیکی مانند نوار های عصب و عضله، سونوگرافی عضلانی و ام آر آی نیز می تواند در بررسی دردهای پیچیده کمک کننده باشد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان درد گره عضلانی سرشانه

درمان تزریقی

تزریق مستقیماً در نقاط ماشه‌ای و به منظور کاهش درد انجام می‌شود. تزریق داخل مفصل شانه ممکن است شامل یک داروی بی حسی موضعی همچون لیدوکائین (گزیلوکایین) یا بوپیواکائین (مارکائین)، ترکیبی از چند داروی بی حسی موضعی، یا فقط کورتیکو استروئید (داروی کورتیزون)، یا کورتیکو استروئید همراه با لیدوکائین باشد. تزریق به نقاط ماشه‌ ای می‌تواند تأثیر مناسبی داشته باشد؛ ولی تنها زمانی استفاده از این روش توصیه می‌شود که دیگر روش‌های درمانی اجرا شده باشند.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علائم، تشخیص و درمان فتق دیسکعلائم، تشخیص و درمان فتق دیسک

فتق یا بیرون زدگی دیسک ستون فقرات به عارضه ای گفته می‌شود که طی آن دیسک یا بالشتک نرم بین دو مهره، خارج از مرزهای طبیعی یک دیسک سالم قرار گیرد . ... ادامه مطلب

علت بی حسی پا در مبتلایان به دیسک کمر و سیاتیکعلت بی حسی پا در مبتلایان به دیسک کمر و سیاتیک

بی حسی، ضعف پا و یا تیر کشیدن درد در انتهای کمر تا پاها ممکن است از علائم دیسک کمر باشد.وجود درد پا از فشار دیسک بر اعصاب نخاع ناشی می شود. ... ادامه مطلب

ورزش های مفید برای التهاب تاندون دو سر بازوورزش های مفید برای التهاب تاندون دو سر بازو

درمان التهاب تاندون عضله دو سر بازو با ورزش دادن و کار کردن روی تاندون دو سر بازو در یک برنامه کلی مربوط به درمان درد مفصل شانه است، انجام می شود. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465