تاریخچه معاصر طب درد در دنيا

تاریخچه معاصر طب درد در دنیا

تا پیش از جنگ جهانی دوّم کارهای متمرکزی روی دردهای مرمن انجام نگرفته بود. نخستین نوشته­ ها توسط مَندل، لی­وینگس­تون، و لریچ بیانگر آن بود که راه­های بلوک عصبی با داروهای بی­حسی موضعی در کنترل بیماران با انواع درد موثر است. پس از جنگ جهانی دوم مراکز چند تخصصی برای درمان و تشخیص دردهای مزمن و پیچیده ایجاد شد. اولین گروه توسط جان بونیکا و الکساندر که هر دومتخصص بیهوشیبودند آغاز بکار کرد. سپس سایرمتخصصین بیهوشیکلینیک­های درد دیگری را تأسیس کردند. نخستین کتاب مرجع درد توسطمتخصصین بیهوشیبا راهنماِییجان بونیکانوشته شد. در آسیا تا سال ۱۹۷۰ خبری از طب درد نبود ولی سپس رو به گسترش گذاشت. آغاز کار دانشگاهی درد در واشنگتن از سال ۱۹۶۰ بود. اولین انجمن بین المللی درد در سال ۱۹۷۴ تشکیل شد. اولین مجله درد در سال ۱۹۷۵ چاپ شد.جان بونیکا (متخصص بیهوشی)اولین مشاور درد وزیران بهداشت کشورهای جهان شد. در سال ۱۹۷۷انجمن بیهوشی آمریکا کمیته درد را تشکیل داد.

منبع: کتاب جامع درد

آدرس مطب : تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو غربی ، ساختمان پزشکان سینا، طبقه اول، واحد۵
تلفن : 22066530 - 021