درد ناحیه کشاله ران و زیر شکم بعد از جراحی

ترمیم فتق رانی با مش گذاری می تواند تا حتی 62 درصد موارد موجب درد های مزمن ناحیه کشاله ران در زیر شکم شود، که یک چهارم این بیماران به خاطر درد شدید قادر به انجام فعالیت های روزمره خود نیستند. علل این درد ها به دو دسته تقسیم می شود: دردهای با منشا نوروپاتیک و دردهای غیر نوروپاتیک.دردهای نوروپاتیک به دلیل آسیب به اعصاب ناحیه زیر شکم و کشاله ران می باشد اما درد های غیر نوروپاتیک بدلیل فیبروز مرتبط با مش بکار رفته در محل عمل می باشد.

اعصابی که بعد از این اعمال دچار آسیب می شوند ، شامل :
عصبهای ایلیواینگوینال ( لگنی - رانی ) ، ایلیوهایپوگاستریک ( لگنی زیر شکمی ) و ژنیتوفمورال ( تناسلی - رانی ) و بندرت عصب حسی پوست ران می باشد.آسیب اولیه به این اعصاب ممکن است خفیف یا شدید بوده و می تواند بدلیل کشش ، فشار ، له شدگی و تخریب الکتریکی عصب ، ناشی از کوتر کردن عصب حین عمل، اتفاق بیفتد. اما آسیب ثانویه این عصب ها بدلیل پروسه التهابی بعد از عمل ( بدلیل وجود مش ) ، از قیبل تشکیل گرانولوما ، افزایش تشکیل فیبروز در محل عمل ، رخ می دهد.در جراحی های لاپاروسکوپی هم بدلیل فشار و آسیب به این اعصاب امکان بروز درد های مزمن کشاله ران وجود دارد در بعضی از بیماران ممکن است درد در مسیر طناب اسپرماتیک ( درد به بیضه ها تیر می کشد ) منتشر شود ( فونیکولوداینیا - Funiculodynia) که این درد در حین انزال تشدید میابد. این درد به عنوان یک درد احشایی توصیف می شود و بدلیل احتقان ورید های طناب اسپرماتیک یا فشار مش به طناب اسپرماتیک ایجاد می شود. در اکثر بیماران ترکیبی از درد های نوروپاتیک و غیر نوروپاتیک وجود دارد.

علائم درد مزمن کشاله ران و شکم :
درد ممکن است تیرکشنده، تیز، خنجری، سوزشی و با گزگز و افزایش حس یا کاهش حس همراه باشد و گاهی به بیضه ها، پشت یا قسمت فوقانی ران انتشار پیدا کند. گاهی درد تیز و تیر کشنده، با فشار بر ناحیه عمل یا اطراف آن، تشدید می شود.
درمان :
درمان این بیماران چالش بسیاری از پزشکان است. قبل از هر اقدامی معاینه و تصویربرداری جهت رد سایر علل الزامیست.
1. درمان های جراحی :
قطع عصب با جراحی ( قطع اعصاب سه گانه ) : برای این منظور بیمار در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی قرار گرفته و سپس با برش جراحی و بر روی محل عصب این سه عصب را با تکنیک های خاصی قطع می کنند.
2. درمان های غیر جراحی :
بلوک عصب با کمک سونوگرافی و بدون جراحی : با پیشرفت علم و تمایل به سمت اقدامات کمتر تهاجمی امروزه با کمک بی حسی موضعی و بدون جراحی، زیر دید مستقیم سونوگرافی این اعصاب بوسیله امواج رادیوفرکونسی، کرایو، نورولیز شیمیایی(فنل یا الکل) از بین می رود و درد بیمار بهبود میابد.

آدرس مطب : تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو غربی ، ساختمان پزشکان سینا، طبقه اول، واحد۵
تلفن : 22066530 - 021