نوروپاتی دیابتی - درد پای دیابتی

نوروپاتی دیابتی ( درد پای دیابتی) حقایق و اطلاعات
درد پای دیابتی– حقایق و اطلاعات
نوروپاتی دیابتی در بیماران مبتلا به دیابت شیرین دیده می شود و همراه عوارض متعددی است.قند خون بالا موجب تخریب اعصاب و در نتیجه موجب درد مخصوصا در پاها می شود. پزشکان فوق تخصص درد روش های نوینی جهت تشخیص و درمان دردهای ناشی از نوروپاتی دیابتی انجام میدهند.
نوروپاتی دیابتی چرا و چگونه ایجاد می شود ؟

سطح بالای قند خون برای مدت طولانی موجب تخریب عصب ها وعروق می شود. اصولا چهار نوع نوروپاتی دیابتی وجود دارد :
1.محیطی
2.اوتونومیک
3.پروکزیمال
4.موضعی
نوروپاتی دیابتی محیطی بیشتر، پاها را درگیر میکند. تخریب این عصب ها به وسیله ی قند خون بالا موجب اختلال حس، مشکل تر شدن راه رفتن، افزایش ریسک آسیب و صدمه به پاها به دلیل بی حسی پاها می شود.
علائم نوروپاتی دیابتی :
مورمور، کرختی در پاها
علائم اولیه شامل مورمور، کرختی، سوزش، درد و سنگینی در پاها و انگشتان شست است.
تشخیص نوروپاتی دیابتی :
تشخیص

تشخیص درست با مراجعه به یک پزشک با تجربه کلید می خورد. درد پای دیابتی می تواند شبیه به انواع اختلالات دردناک مانند دردهای دیسک کمر وسیاتیک ودردهای عروقیباشد. دقت در تعیین منشا درد در پاهایتان، به درمان موفق منجر میشود. برای تشخیص علت درد، ابتدا پزشک شرح حالی از شما می پرسد و يا اقدامات تصویربرداری(مانند ام آر آی) و در صورت نیاز نوار عصب - عضله،همراه با آزمایشات خونی درخواست میکند.
اقدامات درمانی :
اقدامات درمانی
قدم اول در درمان این بیماران کنترل قند خون( رژیم غذاییو دارو ) است. درمان حمایتی شامل قطع مصرف سیگار، کاهش ميزان چربی خون، درمان دیابت، ورزش،مراقبتهای فزیکی و جلگیری از صدمه به پاها است. فعاليت هاي ورزشي می تواند باعث بهبود علایم شده، که بهتر است روزانه به مدت 30 تا60 دقیقه انجام گردد. در مورد افراد دیابتیک باید مراقبت جدي تري بعمل آيد، تا مانع از ايجاد آسيب هاي کوچک به پاها شوید، بهداشت انگشتان پا حفظ گردد، باید آن ها را خشک و تمیز نگه داشت.
مراقبتهای پیشگیرانه :
مراقبتهای پیشگیرانه
شامل معاینه مرتب پاها توسط پزشک حذف موانع سر راه در خانه تا بطور تصادفی به پا برخورد نکنند، و موجب زخم نشود، پوشیدن کفش مناسب، ترک سیگار به جلوگیری از آسیب پاها کمک می کند.
اقدامات مداخله ای کنترل درد:
اقدامات مداخله ای کنترل درد

1.ازون تراپی
2.بلوک سمپاتیک کمری
3.تزریق اپیدوال
4.کارگذاری تحریک کننده ی طناب نخاعی

آدرس مطب : تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو غربی ، ساختمان پزشکان سینا، طبقه اول، واحد۵
تلفن : 22066530 - 021