آیا تزریق اپیدورال کورتون موجب پوکی استخوان و افزایش ریسک شکستگی می شود؟

آیا تزریق اپیدورال کورتون موجب پوکی استخوان و افزایش ریسک شکستگی میشود؟

آیا تزریق اپیدورال کورتون موجب پوکی استخوان و افزایش ریسک شکستگی می‌شود؟

این سوالی است که اکثر بیماران در هنگام مراجعه به کلینیک­های درد از پزشکان درد می­پرسند و بعضاً اطلاعاتی غلط از افراد یا پزشکانی که دست اندر کار این امر نیستند به آنها می­رسد، برای بررسی این موضوع مقالات زیاد علمیای وجود دارد که برای نمونه خلاصه یک مقاله علمی معتبر را که مقاله مرور سیستمیک است برایتان ترجمه می­کنیم، این مقاله، چندین مطالعه علمی که در مراکز معتبر دنیا انجام شده است را گردآوری و مورد بررسی قرار داده است. در مطالعات گذشته ارتباط بین تزریق اپیدورال کورتون و پوکی استخوان و شکستگیهای استخوانی ناشی از آن دوپهلو بوده و نتایج مبهمی بدست میامد. در مطالعه اخیری که در مجله پزشکان درد آمریکا در نوامبر ۲۰۱۲ با عنوان ارتباط بین کاهش تراکم استخوان و شکستگی استخوانی با تزریق کورتون در فضای اپیدورال در زنان یائسه مبتلا به کمردرد چاپ شده است، جواب واضح و روشنی به این سوالات داده است.

در این مطالعه که یک مطالعه گذشته نگر در مراکز بزرگ درد چندین دانشگاه معتبر دنیا میباشد، اطلاعات پزشکی ۳۵۲ زن یائسه که برای درمان کمردرد تزریق کورتون داخل اپیدورال داشتند از سراسر دنیا جمع شد در نهایت در مطالعه مشخص شد که افزایش سن مهمترین علت پوکی استخوان و شکستگی استخوانی ناشی از آن است وبه طور قاطع اعلام شد که تزریقات کورتون اپیدورال به هیچ وجه ارتباطی با پوکی استخوان و افزایش خطر شکستگی نداشته است.

آدرس مطب : تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو غربی ، ساختمان پزشکان سینا، طبقه اول، واحد۵
تلفن : 22066530 - 021