درمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمردکتر علی نقره کار

علائم آرتروز

آرتروز

بعد از سال های متمادی کار کشیدن از مفاصل ستون فقرات ، مهره ها، مفاصل زانو ، تاندون ها، دیسک و یا استفاده ناصحیح از این اعضا، به مرور زمان این ارگان ها آسیب دیده و دچار تغییراتی شده که در نهایت موجب بروز درد در آن ها میشود. آرتروز مفاصل مهم بدن در بین بیماران مسن تر شایع تر است اما امکان دارد در رده های سنی دیگر نیز مشاهده گردد.آرتروز می تواند در هر مفصلی از بدن رخ دهد، اما اغلب در زانو، لگن، کمر و گردن، مفاصل کوچک انگشتان ، شانه، مفصل فک دیده می شود، دیگر مفاصل به ندرت درگیرمیشوند، مگر اینکه به مفصل صدمه یا استرس غیر معمولی وارد شود.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

در آرتروز برای مفصل چه اتفاقی رخ میدهد ؟

در مفصل سالم ماده لاستیکی نرم و صافی به نام غضروف سطح استخوان ها را پوشانده و مانند بالشتکی بین دو استخوان قرار گرفته هم موجب راحت لغزیدن استخوانها روی هم شده(اصطکاک را از بین میبرد) و هم نقش ضربه گیر را بازی میکند. در آرتروز غضروف آسیب دیده و سطحش ناصاف می شود که این موجب درد، صدای مفصل در حرکت(ترق ترق)، التهاب و تجمع مایع(آب آوردن) شده و مشکلاتی را در حرکت مفصل ایجاد می کند.

با آسیب به غضروف دیگر، بالشتک سالمی بین دو استخوان وجود ندارد و به خاطر اینکه ضربات مستقیما به استخوان زیر غضروف وارد می شود استخوان به شکل خار برجسته تیزی به داخل و اطراف مفصل رشد می کند و این سطح برجسته تیز مانند چاقویی موجب آسیب بیشتر غضروف و کپسول مفصلی شده و در نهایت موجب تخریب بیشتر مفصل میشود. این برجستگی چاقو مانند اکثر اوقات در مفاصل بزرگی مانند زانو کاملا در عکس رادیولوزی مشخص است. با پیشرفت آرتروز تکهای از غضروف یا خار استخوانی جدا شده و داخل مفصل شناور میگردد. تحریک شدن بافتهای نرم با این تکه غضروف سرگردان به بروز التهاب و تجمع مایع در مفصل میانجامد.

آرتروز چه علایمی دارد ؟

اصولا علایم آرتروز بسته به مفصل درگیر، سن و فعالیت بیمار، متفاوت است.

با این حال علایم متداول شامل :

۱- دردهای راجعه یا مقاوم به درمان، گاهی نیز با فشار به اطراف مفصل درد ایجاد میشود
۲- خشکی یا سفتی و محدودیت در حرکت مفصل (مثلا در زانو بیمار نمیتواند زانوها را بطور کامل خم کند)
۳- تورم و تجمع مایع در اطراف مفصل
۴- صدای ترق و توروق در هنگام خم کردن مفصل
۵- تغییرات شکل مفصل از جمله بزرگ شدن مفصل
احساس سفتی و خشکی بعد از فعالیت زیادو نیز بعد از عدم تحرک مفصل، بطور مثال خشکی و سختی در حرکت در صبحها(خشکی صبحگاهی) که بعد از چند دقیقه حرکت خشکی کمتر شده یا از بین می رود و بیمار راحتتر حرکت می کند.

علایم آرتروز در مفصل لگن چیست ؟

۱- احساس درد در کشاله ران یا باسن
۲- احساس درد در هنگام ایستادن و راه رفتن
۳- گاهی درد مفصل لگن به سمت ران زانو تیر میکشد
۴- لنگش در هنگام راه رفتن
۵- مشکل در فعالیتهای روزانه مانند پوشیدن کفش و جوراب

علایم آرتروز در مفصل زانو چیست ؟

۱- احساس سایش یا قفل شدن وقتی زانوهایتان را حرکت میدهید
۲- احساس درد در هنگام راه رفتن در سربالایی و بالا رفتن از پله، احساس درد در بلند شدن از روی صندلی مخصوصا بعد از نشستن برای مدت طولانی (بطور مثال بعد از بلند شدن از صندلی اتومبیل در مسافرت طولانی )
۳- تورم و احساس تجمع مایع در مفصل
۴- درد در اطراف کشکک بعد از فشار بر روی آن
۵- درد در خم و راست کردن زانو

علایم آرتروز در مفاصل انگشتان دست چیست ؟

۱- باد کردن( تورم) مفصل
۲- رشد استخوان در اطراف مفصل، که موجب بزرگ شدن دردناک شدن مفصل میشود
۳- قرمزی، درد، حساس به فشار، مخصوصا در مراحل اولیه
۴- درد در قائده(پایه) شست
۵- نیشگون گرفتن با انگشتان دردناک مشکل و دردناک است.

علایم آرتروز در مفاصل پا چیست ؟

۱- معمولا انگشت شست پا درگیر است و فرد احساس درد در قائده انگشت شست دارد
۲- تماس نوک انگشت با جلوی کفش موجب درد در قوزک و بند انگشت میشود مخصوصا در پوشیدن کفش تنگ یا کفش پاشنه بلند

برای مطالعه بیشتر بخوانید : آرتروز زانو چیست و چه مراحلی دارد؟

علایم آرتروز در ستون فقرات ( آرتروز گردن و آرتروزکمر ) چیست ؟

آرتروز مفصل (پوسیدگی مفصل)، آسیب دیدگی یا شکستگی مفاصل فاست ، می­تواند باعث درد نخاع و کاهش حرکت، شود.
علایم ارتروز مفاصل کمر: شامل درد در ناحیه کمر و گاهی باسن­ها و پشت ران و تا زانو ادامه دارد فرد احساس خشکی صبحگاهی در ناحیه کمر داشته و در موارد شدید در غلط خوردن هنگام خواب و خم شدن، درد بیمار تشدید میابد. از علایم دیگر تشدید درد وسط کمر (گودی کمر) بعد از ایستادن یا نشستن طولانی است.

علایم آرتروز مفاصل گردن :

درد، سنگینی و خستگی در ناحیه گردن و شانه ها، گاهی این دردها موجب سردردهای ناحیه پشت سر می­شود و در مواردی به گوش یا فک تیر می­کشد.

علل آرتروز چیست ؟

۱- افزایش سن: آرتروز معمولااز ۴۵ سالگی شروع شده ودر افراد بالای ۶۵ سال شیوع بیشتری پیدا می کند.
۲- جنس: قبل ۵۰ سالگی آرتروز در مردان شایعتر است اما بعد از ۵۰ سالگی شیوع آن در زنان بیشتر است.
۳- چاقی و افزایش وزن: چاقی یک ریسک فاکتور مکانیکی مهم در ایجاد آرتروز مخصوصا آرتروزهای زانو و ستون فقرات میباشد.
۴- سابقه ضربه به مفصل: ضربه به مفاصل از جمله در ورزش یا تصادفات رانندگی( مخصوصا تصادف از عقب در ایجاد آرتروز گردن) عامل بسیار مهمی در ایجاد
آرتروز است.
۵- فاکتورهای ارثی و ژنتیکی: ارث در آرتروز، مخصوصا بروز آرتروزدست بسیار مهم تر است. به هر حال اگر والدینتان دچار آرتروز دست هستند احتمال بروز آن در شما نیز وجود دارد.
۶- شغل: کارها و مشاغلی که نیاز به خم کردن بیش از حد مفصل یا حمل وسیله سنگین باشد.

آیا میشود از بروز آرتروز جلوگیری کرد ؟

نگه داشتن وزن در حد مطلوب
۲-حفظ فعالیت فیزیکی و ورزش
۳- جلوگیری از آسیب به مفاصل
۴- اجتناب از کارها و مشاغلی که نیاز به خم کردن بیشاز حد مفصل یا حمل وسیله سنگین باشد
۵- حفظ تغذیه مناسب

روشهای درمانی آرتروز چیست ؟

در موارد خفیف با کاهش وزن ، ورزشها مخصوص که شامل تقویت عضلات است، با گرم کردن و ماساژ،برای آرتروز گردن و کمر از یک گردن بند کمربند بی حرکت کننده گردن یا کمر برای مدت محدود میتوان استفاده کرد. در آرتروز ستون فقرات، هنگام خواب به پشت بخوابید و از یک تشک سفت استفاده کنید.

اگر آرتروز زانوی من با رعایت موارد بالا بهبود نیافت قدم بعدی چیست ؟

یکی از بهترین اقدامات سلول درمانی یا پی آرپی است.

PRP( خون شفابخش)

PRP که همان سلول درمانی است، روش تزریقی مهمی است که برای درمان انواع بیماری ها به کار می رود.

از جمله بیماری هایی که برای درمان آن ها ازPRP(سلول درمانی) استفاده میشود :

آرتروز زانو، شانه ، کمر و ستون فقرات ، پارگی های عضلات شانه ، بورسیت مزمن کف پا ، صدمات لیگامان های صلیبی زانو ، دردهای لگنی ناشی از ناپایداری لگن ( درد مفصل ساکروایلیاک ) ، آسیب ها و صدمات کمر و گردن ، بیماری آرنج تنیس بازان ، پیچ خوردگی مچ پا ، التهاب تاندون ها ، کشیدگی لیگامان ها.

PRP(سلول درمانی)چگونه به بهبود بیماران کمک می کند ؟

اصولا اولین واکنش بدن ما به آسیب های بافتی، هجوم سلول های پلاکتی به همراه فاکتورهای ترمیم کننده و فاکتورهای رشدی به محل آسیب دیده است، که به دنبال آن سلول های آسیب دیده ترمیم می شوند.

اگر آرتروز ستون فقرات من با رعایت موارد بالا بهبود نیافت قدم بعدی چیست ؟

در گذشته برای درمانآرتروزستون فقرات مقاوم به درمانهای ساده تر، جراحی تنها گزینه بود، اما امروزه با پیشرفت علم اقدامات متخصصین درد که بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی بطور سرپایی تا ۱۰۰ درصد با بلوک اعصاب آسیب دیده در اطراف مفصل موجب از بین رفتن درد میشوند.

پس از مطالعه مقاله فوق شما را دعوت به خواندن مقاله ای می کنیم تحت عنوان علت درد گردن و بهترین راه درمان گردن درد

نظرات کاربران درباره این مطلب :کتابی [ 1402-05-09 ]
آرتروز تو چه سنی بیشتر هست ؟

مینا [ 1401-10-10 ]
سلام من یک هفته پشت زانوی پام متورم شده دکتر گفت کیست بخاطر ارتروز شدیدزانو و لگن پیشنهاد تزریق به زانو داده حالا من اصلا از این بیماری سر در نمییارم لطفا راهنمایی کنیدد

ادریس جهانگیری [ 1401-09-24 ]
سلام آقا دکتر آنروز ویا اتروت شدید دارم از جنابعالی برای تسکین د رد طبابت میخواهم

ناصر [ 1400-11-19 ]
با سلاان همسرم بعداز ازمایش و عیره اتتروز دارم و دارو هم میخورم بازم درد و باعث رنج و عذاب اش شده چکار کنم

شبنم کرامت [ 1399-12-08 ]
دکتر خوبی هست

آیا تنگی کانال نخاعی لامبار (پایین کمر) قابل درمان است؟آیا تنگی کانال نخاعی لامبار (پایین کمر) قابل درمان است؟

یکی از دلایل اصلی کمر درد، تنگی کانال نخاعی پایین کمر (لامبار) بوده که برای درمان آن از روشهای غیر جراحی و بعضاً جراحی می‌ توان استفاده کرد ... ادامه مطلب

آیا زمان جراحی باز جهت درمان تنگی کانال نخاعی فرا رسیده است؟آیا زمان جراحی باز جهت درمان تنگی کانال نخاعی فرا رسیده است؟

بسیاری از افراد ترکیب درمان‌ هایی مانند ورزش‌های مخصوص، کمپرس سرد و یا گرم و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را برای مدیریت علائم تنگی کانال نخاع موثر ... ادامه مطلب

درمان دردهای دست و پا در کلینیک درددرمان دردهای دست و پا در کلینیک درد

به‌طورکلی درد دست و پا دلایل بسیار زیادی دارد و در صورت بروز این علائم به‌طور دائمی یا رفت و برگشتی بعد از چند روز باید حتماً به کلینیک درد مراجعه کنی ... ادامه مطلب