روشهای غیر جراحی درمان شکستگی مهره های ستون فقرات

روشهای غیرجراحی درمان شکستگی مهره های ستون فقرات
ورتبروپلاستیو کیفوپلاستی ( تزریق سیمان ) چیست ؟
ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی روش­های غیر جراحی جهت استحکام بخشیدن به مهره­های شکسته و پوک شده است که در انجام آن از فلوروسکوپ (دستگاه تصویر برداری زنده) کمک گرفته می­شود. این روش درمانی برای بیمارانی که در اثر پوکی استخوان مهره­ها دچار شکستگی این مهره­ها شده­اند کاربرد دارد.

موارد کاربرد :
شکستگی مهره ناشی از پوکی استخوان
شکستگی مهره ناشی از تهاجم تومور (متاستاز)
شکستگی مهره ناشی از بیماری مولتیپل میلوما (multiple myeloma)
بعضی از توده­های عروقی داخل مهره یا همانژیوما(hemangioma)

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی به دلیل کاهش درد، توانایی حرکتی بیمار را افزایش داده به طوریکه بیمار میتواند فعالیت های روزمره خود را بدون درد انجام دهد؛ همچنین این درمان از کاهش ارتفاع و یا شکستگی بیشتر مهره­ها جلوگیری می­کند. با افزایش توانایی حرکتی بیمار، میزان پوکی استخوانی وی کمتر شده و احتمال عفونت­های ریوی و مشکلات قلبی در او کمتر می­شود. زمانیکه مهره شکسته باشد مانند اتاقکی که دیواره­های آن فرو می­ریزد ارتفاع مهره کاهش می­یابد و موجب درد در مهره کمری و یا پشتی میشود.

در ورتبروپلاستی داخل محل شکستگی سیمان تزریق میشود اما در کیفوپلاستی ابتدا بالون خاصی وارد اتاقک مهره شده و داخل آن با ماده حاجب پر می­شود (با فشار مشخص) تا دیواره مهرهها مجددا به وضعیت طبیعی خود بازگشته و ارتفاع مهره حفظ شود سپس بالون خارج شده، و در حفره بوجود آمده، سیمان ارتوپدی تزریق می­شود تا دیواره مهره­ها مجددا بر روی هم نخوابند. با این درمان درد حاصله از شکستگی به طور چشم گیری کاهش می ­یابد.
قبل از عمل
حین عمل
بعد از عمل

کاربردورتبروپلاستیو کیفوپلاستی کدامند ؟
درمان درد ناشی از شکستگی­های مهره­ای به دلیل پوکی استخوان

بیمارانی که بدلیل اختلال قلبیریوی ویا سن زیاد نمی­ توانند ریسک عمل جراحی باز و ریسک بیهوشی و خون ریزی را تحمل کنند.بیمارانی که استخوانهایشان برای جراحی ­های ترمیمی مهره­ ها بسیار ضعیف بوده و باید با انجام این عمل، مهره­ ها تقویت شده و ثبات خود را قبل از اعمال باز ترمیمی مهره­ ها بدست بیاورند.بیمارانی که در اثر تومور بدخیم و یا متاستازهای ناشی از آن دچار تخریب مهره­ای شده ­اند.بیمارانی که بدلیل احتلالات متابولیکی و هورمونی و یا استفاده طولانی مدت از کورتن دچار پوکی استخوان شده­ اند.بیمارانی که بدلیل مولتیپل میلوما دچار تخریب مهره­ای شده­ اند.بیمارانی که همانژیوم ( کلاف عروقی ) پیشرونده در مهره­ ها دارند . شکستگی دردناک مهرههمراه با نکروز ( بافت مرده ) ، استخوانی ( بیماری کومل یا Kummell).شکستگی فشرده شده مهره­های کمری و پشتی (بدلیل پوکی یا تخریب استخوانی) که به درمانهای دارویی و حمایتی پاسخ نمی ­دهند.

طریقه انجام این روش چگونه است ؟
روش انجام ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی (تزریق سیمان)
ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی (ترمیم مهره شکسته شده) بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی و تنها با ماده بی­حس کننده در مسیر ورود سوزن انجام می­شود. این روش بدون خونریزی و درد بوده و کل عمل حدود یک تا یک و نیم ساعت به طول می ­انجامد. در این روش با یک سوزن نازک ماده سیمانی شکل به محل شکستگی تزریق میشود. سیمان خیلی سریع در مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه سفت می­شود و سوزن خارج می­گردد، سپس برای بررسی توزیع مناسب سیمان بعد از عمل، بیمار برای سی تی اسکن فرستاده می­شود. بلافاصله بعد از انجام این عمل درد بیمار کاهش یافته و بیمار می­تواند یک ساعت بعد از عمل مقداری راه برود. توصیه می­شود بیمار حتما یک شب در بیمارستان تحت نظر باشد، سپس بیمار با دستورات دارویی از جمله آنتی بیوتیک ترخیص شده و توصیه می­شود یک هفته بعد جهت معاینه، مجدداً مراجعه کند.

فواید انجام ترمیم مهره شکسته شده به روش غیر جراحی :
به دلیل اینکه درد ناشی از شکستگی فشارنده مهره ­ها به کمک ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی به طور واضحی کاهش می­ یابد بیمار احساس خوبی داشته و بعد از چند هفته، اغلب بیماران می­ توانند میزان مصرف داروی مسکن خود را کاهش دهند. هشتاد درصد از بیماران می­توانند فعالیت­ ها و حرکت ­هایی که قبل از انجام عمل قادر به انجام آن نبودند، بعد از عمل دوباره از سر بگیرند که این فعالیت­ها خود عاملی در جهت کاهش پوکی استخوان و سلامت قلبی-ریوی می­باشد.بعد از این اعمال به دلیل کاهش درد بیمارانی که به طور کامل در حال استراحت بوده و قادر به حرکت نبودند می­ توانند از بستر برخیزند که این خود خطر و ریسک عفونت­های ریوی را کاهش می­دهد و موجب تقویت عضلات و حفظ روحیه فرد می­شود.

خطرات انجام اعمالورتبروپلاستیو کیفوپلاستی :
معمولا این روشها، روشهای کاملاً بی­ خطر و تاثیرگذاری هستند.از جمله خطرهای این روش ورود سیمان در حین تزریق به داخل کانال نخاعی می­باشد که با وجود چک تزریق سیمان به صورت زنده در زیر تصویربرداری احتمال نشت سیمان به داخل کانال نخاعی بسیار نادر است.مشکلات و عوارضی که ممکن است رخ دهند: خونریزی، عفونت، افزایش درد در گروهی از افراد و علائم عصبی مانند بی حسی و سوزش و در موارد بسیار نادری ممکن فلج رخ دهد.

آدرس مطب : تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو غربی ، ساختمان پزشکان سینا، طبقه اول، واحد۵
تلفن : 22066530 - 021