درگیری ریشه اعصاب یا رادیکلوپاتی گردن

این وضعیت مربوط به تحریک یا فشار یک یا چند ریشه عصبی در ستون فقرات گردنی است. از آنجایی که این عصبها به شانه، بازو و دست کشیده میشوند، آسیب دیدگی آنها در ستون فقرات گردنی باعث بروز علائمی در این نواحی میشود. درگیری ریشه اعصاب گردن ممکن است حاصل انواع مشکلات مربوط به بافتها و استخوانهای ستون فقرات گردن باشد.

دلایل رادیکلوپاتی گردن
فتق دیسک

متداولترین علت این وضعیت، فتق دیسک است. دیسک به پارگی در دیواره رشته ای (فیبروز) بیرونی دیسک مهره ای گفته میشود که باعث میشود هسته نرم دیسک بیرون بزند. این بیرون زدگی میتواند ریشه عصبی را تحت فشار قرار دهد.

بیماری دژنراتیو دیسک
یکی دیگر از عوامل آسیب دیدگی ریشه عصب، بیماری دژنراتیو یا زوال دیسک است. این اتفاق زمانی رخ میدهد که دیسک ستون فقرات تضعیف شده و استخوان مهره ای بالا و پایین دیسک از راستا و موقعیت درست خارج شوند. این استخوانها ممکن است در تماس با ریشه عصبهای مجاور قرار گرفته و آنها را تحت فشار قرار دهند.

استنوز یا تنگی کانال نخاعی
هنگامی که استخوانها، دیسکها یا مفاصل ستون فقرات تخریب میشوند، ممکن است خارهای استخوانی تشکیل شده و وارد فضای بین مهره ای یا کانال نخاعی شوند. به این وضعیت تنگی کانال نخاعی گفته میشود که میتواند فشار آسیب زایی به طناب نخاعی یا ریشه های عصبی وارد کند.

علائم درگیری ریشه اعصاب گردن
آسیب دیدگی ریشه اعصاب در ستون فقرات گردنی معمولاً در یکی از سه مهره پایینی گردن به نام مهره C5، C6 و C7 اتفاق میافتد. علائم آن ممکن است شامل درد، ضعف، بیحسی و مورمور شدن باشد که بسته به سطح یا مهره آسیب دیده متفاوت است . مثلاً آسیب دیدگی در سطح C5 ممکن است باعث درد و ضعف در شانه و بالای بازو شود. آسیب دیدگی در سطح بعدی یعنی مهره C6 باعث درد در شانه و بازو میشود و همچنین ممکن است ضعف بازو را نیز به دنبال داشته باشد. آسیب دیدگی در پایینتر سطح یعنی مهره C7 میتواند باعث ایجاد درد از شانه تا مچ دست شود که همراه با ضعف در بازو و دست تجربه میشود.

آدرس مطب : تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو غربی ، ساختمان پزشکان سینا، طبقه اول، واحد۵
تلفن : 22066530 - 021