آرتروز مهره ( اسپوندیلوز )

آرتروز مهره ها نوعی بیماری است که در آن ستون مهره ها تخریب میشود. تخریب ممکن است در هر یک از مهرههای ستون مهره ها اتفاق بیفتد که حاصل آن، درد و ناراحتی است که به مرور زمان بدتر میشود.
دیسک و مهره سالم
چه عواملی باعث اسپوندیلوز میشوند
این وضعیت در اکثریت موارد حاصل استهلاک طبیعی مربوط به افزایش سن است.فرآیند تخریب معمولاً با دیسکها آغاز میگردد. هنگامی که بدن پیرتر میشود، دیسکهای ستون مهره ها شروع به خشک شدن میکنند و خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست میدهند و درهم فرو میروند. نازک شدن دیسکها باعث افزایش فشار بر مفاصل فاست و رباطهایی میشود که مهره ها را در کنار یکدیگر نگه میدارد. در نتیجه این ساختار تضعیف شده و مهره ها بیش از حد حرکت میکنند.
آرتروز مهره (اسپوندیلوز)
چه عواملی باعث احساس درد میشود ؟
ممکن است مهره ها در اثر فرایند گفته شده، از راستای خود خارج شده و جا به جا شوند. زایده های استخوانی به نام خارهای استخوانی ممکن است در مهره های تحریک شده تشکیل شود. جابهجایی مهره ها و رشد استخوان زاید، باعث کاهش فضایی که در آن ریشه های عصبی قرار دارند میشود. بنابراین ریشه های عصبی یا طناب نخاعی تحت فشار قرار گرفته و سیگنال درد ارسال میکند.
آرتروز مهره (اسپوندیلوز)
علائم اسپوندیلوز چیست ؟
علائم اسپوندیلوز گردن :
تخریب مهره های گردن ممکن است باعث درد شانه، گردن و بازو شود. همچنین ممکن است منجر به کاهش مهارتهای حرکتی ظریف، ضعف، بی حسی و مور مور شدن بازو و پا شود.

علائم اسپوندیلوز سینه ای :
تخریب مهره های ناحیه سینه ممکن است باعث درد سینه و بالای شکم شود. همچنین ممکن است منجر به ضعف، بی حسی و مور مور شدن پا گردد.

علائم اسپوندیلوز پایین کمر :
تخریب مهره های پایین کمر ممکن است باعث کمر درد، درد باسن یا پا و احتمالا بی حسی و ضعف عضلات شود که با فعالیتهایی مانند بلند کردن اجسام، خم شدن، چرخیدن یا نشستن بدتر میشود.
ستون فقرات
روشهای درمان اسپوندیلوز چیست ؟
گزینه های درمانی شامل مصرف داروهای ضد التهاب، فیزیوتراپی، استراحت، پشتیبانی پایین کمر و تزریق در ستون مهره ها میباشد. روشهای درمانی غیر جراحی متعددی برای درمان این حالات وجود دارد که در کلینیک درد تحت نظر فوق تخصص درد انجام میشود . در این روشها که از میزان بالای تاثیر برخوردار هستند نیازی به بیهوشی و برش جراحی نیست. در این اعمال کم تهاجمی، پزشک با استفاده از امواج رادیویی، مفاصل دردناک فاست مهره ها را درمان میکند. این عمل ریزوتومی با امواج رادیویی(RF) نیز نام دارد. با این روش میتوان دردی را که با داروها و درمانهای فیزیکی بهبود نیافته است، برطرف نمود. در موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی وجود داشته باشد.

آدرس مطب : تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو غربی ، ساختمان پزشکان سینا، طبقه اول، واحد۵
تلفن : 22066530 - 021