درمان التهاب تاندون روتاتور کاف(تاندونهای شانه) با استفاده از تزریق پلاسمای غنی

تحقیقات اخیر نشان داده اند که استفاده از روش تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یکی از روش های کم هزینه و ایمن برای درمان التهاب تاندون روتاتور کاف (تاندون شانه) است که می تواند به عنوان یک روش جایگزین مورد استفاده قرار گیرد. البته این درمان زمانی قابل استفاده است که تاندون روتاتور کاف (تاندون شانه) به طور کامل پاره نشده باشد و فقط بحث ترمیم آن مطرح باشد. نتایج این آزمایشات و تحقیقات در حال حاضر در بانک های اطلاعاتی مقالات تخصصی موجود است. در واقع در سال ۲۰۱۳ پوستر مربوط به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد به عنوان بهترین پوستر در زمینه مطالعات مربوط به شانه انتخاب شد و به نمایش در آمد.

تحقیقات برای درمان روتاتور کاف(تاندون شانه)به کمک پلاسمای غنی از پلاکت( پی آر پی)

درمان التهاب تاندون روتاتور کاف(تاندونهای شانه) با استفاده از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی

در واقع در سال های اخیر استفاده از روش تزریق پلاسمای غنی از پلاکت(پی آر پی) بسیار رواج پیدا کرده است و از آن برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. یکی از بیماری هایی که به کمک این روش مورد درمان قرار می گیرد، مشکل التهاب تاندون روتاتور کاف(تاندون شانه) است. تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است که در آن سعی شده تأثیر تزریق چندگانه پلاسمای غنی از پلاکت(تاندون شانه) برای درمان این مشکل بررسی گردد. برای این بررسی تزریق به صورت مستقیم در تاندون سوپراستیناتوس (supraspinatus) انجام شد. یعنی در واقع این روش تزریق در مقابل تزریق کورتیکواستروئید (corticosteroid) برای درمان التهاب تاندون روتاتور کاف انجام و نتایج آن با هم مقایسه شد.

در مطالعه ای که صورت گرفت، ۲۰۴ بیمار مورد آزمایش قرار گرفتند. این بیماران همگی از ناحیه شانه دچار مشکل بودند. عملکرد شانه آن ها بر اساس امتیاز ثابت مورلی (Constant murley score) یا CMS ضعیف برآورد شده بود و دامنه حرکتی شانه آن ها به علت درد کاهش یافته بود. از میان این افراد فقط آن هایی که دامنه حرکتی غیر فعال کامل داشتند (یعنی به کمک یک نیروی خارجی مثلاً کمک یک فرد دیگر، مفصل دامنه حرکتی کامل داشته است) و درجه گوتالیر ۲ (Goutallier) (مقیاسی که میزان فرسایش و آسیب دیدگی مفصل روتاتور کاف را مشخص می کند) انتخاب شدند.

این بیماران به دو دسته تقسیم شدند. دسته بندی با در نظر گرفتن مشابهت در جنسیت و سن انجام شد. بر روی یک گروه درمان به کمک تزریق پلاسمای غنی از پلاکت انجام شد. تعداد این افراد ۱۰۲ نفر بود. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت(پی آر پی) در این گروه به این صورت بود که پلاسما به صورت مستقیم در تاندون سوپراسپایناتوس انجام شد. گروه دیگر هم که گروه کنترل بود و از ۱۰۲ دو نفر تشکیل می شد، ۲۰ میلی لیتر محلول ۰.۰۵ درصد داروی بوپیواکائین و ۸۰ میلی گرم متیل پردنیزولون در فضای ساب آکرومیال دریافت کردند.

برای بررسی اثر گذاری این روش بر روی گروه تحت آزمایش نسبت به گروه کنترل، سه ماه پس از آخرین تزریق، امتیاز میزان درد «مقیاس آنالوگ بصری» (Visual analog scale که میزان درد به صورت کیفی، سنجیده می شود) ، دامنه حرکتی (ROM) و امتیاز ثابت مورلی شانه مورد اندازه گیری قرار گرفت و مقایسه شد.

نتیجه به کار گیری روش تزریق پلاسمای غنی از پلاکت(پیآرپی)برای درمان التهاب تاندون روتاتور کاف

بررسی نتایج و آزمایشاتی که پس از گذشت سه ماه از آخرین تزریق پلاسمای غنی از پلاکت(پی آرپی) انجام شد، افرادی که در گروه تزریق پلاسمای غنی از پلاکت(پی آر پی) قرار داشتند بهبود بیشتری در انعطاف پذیری و حرکت شانه به سمت جلو (دست از جلو به سمت بالا حرکت کند)، حرکت دست از کنار بدن به سمت بالا و چرخش داخلی نسبت به افرادی که در گروهی که کورتون تزریق کردند، تجربه کردند. البته بررسی وضعیت بیماران فقط به این سه ماه محدود نشد و وضعیت بیماران تا یک سال پس از تزریق همچنان تحت نظر بود. پس از گذشت یک سال، از میان بیمارانی که از پلاسمای غنی از پلاکت( پی آر پی) استفاده کرده بودند فقط سه نفر(از ۱۰۲ نفر) تحت عمل جراحی قرار گرفتند. این در حالی است که تعداد بیمارانی که در گروه کورتیکواستروئید دریافت می کردند و نهایتا مجبور به انجام عمل جراحی شدند، ۴۸ نفر(از ۱۰۲) نفر بود!

یعنی به عبارت دیگر باید گفت که تحت نظر گرفتن بیماران در مدت ۱۲ ماه نشان داد که افرادی که تحت درمان تزریق پلاسمای غنی از پلاکت( پی آر پی) قرار گرفتند نسبت به کسانی که استروئید(کورتون) دریافت کردند در طول یک سال ۱۶ مرتبه کمتر تحت عمل جراحی قرار گرفتند. به این شکل این مطالعه نشان داد که تزریق پلاسمای غنی از پلاکت( پی آر پی) علاوه بر آن که از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است و خطرات کمتری دارد، اثر گذاری زیادی هم دارد و به قطع می توان از آن به عنوان درمان جایگزین برای درد تاندون روتاتور کاف (تاندون شانه) استفاده کرد.