درمان نوین آرتروز گردن و کمردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر

انواع کمر درد

تقریبا همه انسانها در سرتاسر جهان در طول دوران زندگی تجربه ای از کمردرد داشته اند.منطقه ی زیر قفسه ی سینه تا انتها را ناحیه ی کمر می نامند. کمر درد می تواند شدت زیادی داشته باشد که علت اصلی آن عدم استفاده ی صحیح از کمر است. خوشبختانه اغلب کمردردها بهبود می­یابند و در مواقعی که بهبود نمی­یابند درمان­های موثری برای کاهش کمردرد وجود دارد.

علائم کمردرد:

علائم از یک درد مبهم تا یک درد تیز و آزار دهنده ممکن است. ممکن است درد ایستادن و تحرک را برای بیمار مشکل کند. درد حاد معمولا بعد از صدمه ی ناشی از ورزش رفع درد کمر یا بلند کردن اجسام سنگین ایجاد می شود. اما اگر کمردرد بیش از سه ماه به طول انجامد به آن کمردرد مزمن می­گویند. اگر کمردرد شما بعد از 72 ساعت از زمان شروع بهتر نشد با پزشکتان مشورت کنید.

کمردردهای که نیاز به مراقبت اورژانسی دارد:

کمر دردهای شدید ناشی از سقوط از ارتفاع و یا آسیب در ناحیه کمر باید توسط پزشک بررسی شود. علائم مهم و هشدار دهنده­ی دیگر شامل از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع ( بی اختیاری ادرار و مدفوع ) ، ضعف ، تب ، درد هنگام سرفه می­باشد. اگر یکی از این علائم را همراه کمر دردتان داشته اید با پزشک خود تماس بگیرید.

اسپاسم عضلانی یا سیاتیک؟

کمردردهایی که به دنبال بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش شدید ایجاد می­گردند اغلب ناشی از کشیدگی ها و اسپاسم های ناحیه ی کمر است. اما گاهی اوقات این دردها می تواند مربوط به پارگی یا بیرون زدگی دیسک باشد که با فشار بر روی عصب سیاتیک موجب درد تیر کشنده در باسن و پاها می شود.

شغل شما:

اگر شغل شما شامل بلند کردن، کشیدن اجسام، یا هر چیزی که موجب فشار به ستون فقرات شما شود، باشد ممکن است که اینحرکات موجب کمردردتان گردد. از طرفی پشت میز نشینی برای تمام طول روز همراه با احتمال افزایش کمردرد است. مخصوصا اگر صندلی غیراستاندارد استفاده کنید.

کیف دستی شما:

از جمله مواردی که موجب کمردرد شما می­شود می­تواند حمل کیف دستی، کوله پشتی و هر وزن اضافه­ای که توسط شانه حمل می شود باشد. مخصوصا اگر بخواهید هر روز آن را حمل کنید که در این موارد کیف­های چرخدار توصیه می شود.

تمرینات ورزشی:

افراط در تمرینات ورزشی یکی از شایع ترین علل کشش بیش از حد عضلانی است که موجب کمردرد می گردد، به خصوص در کسانی که در طول هفته به طور مرتب ورزش نمی کنند و در آخر هفته شروع به ورزش­های سنگین می­کنند.

وضعیت ایستادن نشستن و برخاستن شما:

مادران حق دارند که به فرزندانشان بگویند صاف بایستید! بهترین حالت تحمل وزن برای ستون فقرات زمانیست که شما صاف می ایستید و صاف راه می روید. این به این معناست که در حالت نشستن نیز باید تکیه داد تا کمر در وضعیت صاف و مناسب قرار بگیرد.

بیرون زدگی دیسک:

بین مهره­های ستون فقرات شما دیسک­هایی با قوام ژله ای قرار دارد که بسیار مستعد ساییدگی و پارگی ناشی از افزایش سن یا صدمات می باشند. این دیسک­ها نقش تشک­های بادی را بین مهره­ها دارند تا مهره­ها بتوانند به راحتی حرکت کنند. دیسک­های ضعیف دچار برآمدگی یا پارگی می شوند که موجب فشار بر روی ریشه های عصبی نخاعی شده که می توانند درد شدید در کمر و پاها ایجاد کنند که به این حالت فتق دیسک کمر می گویند.

بیماری های مزمن:

بیماریهای مزمن گوناگونی می توانند علت ایجاد کمردرد باشند از جمله تنگی کانال نخاعی که به دلیل باریک شدن فضای اطراف طناب نخاعی و در نتیجه فشار بر اعصاب نخاعی موجب درد کمر می شود. از علل دیگر اسپوندیلیت می باشند که موجب سفتی و درد مزمن که به دلیل التهاب شدید مفاصل بین مهره ای یا مفاصل فاست می باشد. فیبرومیالژیا نیز باعث دردهای عضلانی گسترده در سرتاسر بدن از جمله ناحیه کمر می شوند.

آدرس اینستاگرام

چه چیزهایی ریسک ابتلا به کمردرد را افزایش می دهند؟

اغلب افراد طعم اولین کمردرد را در دهه ی سوم زندگیشان می چشند. شانس حملات کمردرد با افزایش سن بالاتر می رود.

عللی که موجب افزایش ریسک کمردرد در شما می شود:

- اضافه وزن
- فعالیت کم
- مشاغلی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین باشد.

تشخیص علت درد کمر :

برای تشخیص علت کمردرد باید با پزشک خود مشورت کنید. نوع درد و علائم مربوطه را توصیف و سابقه ی هر گونه بیماری مزمن را برای پزشک خود بازگو کنید. پزشک شما قبل از شروع درمان احتمالا برای تشخیص دقیق تر منشا درد نیاز به اقدامات پارا کلینیکی مانند عکس ساده ی کمر، سی تی اسکن و یا MRIدارد.

مراقبت در منزل برای جلوگیری از کمردرد:

معمولا کمردردهای ناشی از اسپاسم یا کشیدگی عضلانی خود به خود بهبود می یابد، اما شما می توانید، خودتان روند بهبودی را سریعتر کنید. پد گرمایی یا حمام گرم به طور موقت در تسکین درد شما کمک می کند.

آیا استراحت طولانی مدت برای بهبود کمردرد مفید است؟

هنگامیکه علت کمردرد شما آسیب و صدمه به ناحیه­ی کمرتان است استراحت مانعی ندارد. اما اگر مشکل، ناشی از اسپاسم و کشیدگی عضلات کمری شما باشد ما توصیه به بازگشت به فعالیت عادی خود در اسرع وقت می کنیم. زیرا امروزه مطالعات مختلف نشان می دهد که بیش از یک یا دو روز استراحت در بستر در واقع می تواند به علت کاهش قوام و انعطاف پذیری عضلات موجب بدتر شدن درد کمر شما گردد.

یوگا:

شواهد نشان می­دهد یوگا می­تواند در کمردردهایی که کمتر از سه ماه از شروع آن می­گذرد مفید باشد. مطالعات نشان می­دهد که تمرینات کششی معمولی هم در بهبود کمردرد موثر است، اما باید از مربی با تجربه در بهبود کمردردتان بهره ببرید.

کایروپرکتیک:

از این روش ها در برخی از اختلالات استخوانی ستون فقرات برای درمان کمردرد استفاده می شود که شما فشار با دست به استخوانها و بافت های اطراف ستون فقرات است.این درمان برای همه مناسب نیست و اثرات گذرا دارد.

ماساژدرمانی:

ممکن است در درمان کمردرد موثر باشد مخصوصا اگر همراه با ورزش های مخصوص کمر و کشش همراه باشد.

طب سوزنی:

شواهد و مطالعات نتایج متناقضی داشتند، به هر حال در مقطعی از بیماری می تواند اثرات تسکین دهنده ای داشته باشد.

داروها:

داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن اغلب در کمردرد های خفیف موثرند از طرفی کرم های ضد درد برای دردهای عضلانی مفیدند.پزشک شما ممکن است برای دردهای شدید و مزمن نیز این داروها را تجویز کند.

تزریق (اقدامات مداخله ای درد):

اگر درمان های ساده تر و داروها، کمکی به بهبود کمردردتان نکرد، پزشک شما اقدامات مداخله ای درد را به شما توصیه می کند که شامل بلوک ریشه های عصبی می باشد. تزریق برای کمردرد معمولا حاوی داروی استرویید است.

جراحی:

اگر کمردرد طولانی مدت داشتید و این کمردرد موجب اختلال در زندگی روزمره تان شده است ممکن است که شما کاندید عمل جراحی کمر شوید. امروزه بسته به شدت بیماری اعمال جراحی کمر به صورت بسته (کمتر تهاجمی) و بدون بیهوشی و با کمک فناوری روز لیزر انجام میگیرد. در مواردی که که بیمار کاندید مناسبی برای جراحی بسته لیزری دیسک نبود، برای بیمار اعمال جراحی باز کمر در نظر گرفته می شود که بسته به علت ایجاد کننده ی درد اعمال مختلفی بر روی دیسک از جمله بیرون آوردن دیسک، باز کردن اطراف کانال نخاع یا متصل کردن دو مهره ی ستون فقرات به هم انجام می شود.

فیزیوتراپی:

اگر شما به دلیل کمردرد به مدت طولانی بی حرکت بودید یک برنامه ی توانبخشی جهت تقویت عضلات کمری و بازگشت به فعالیت های روزانه می تواند کمک کننده باشد. برای این کار باید به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا بدون اینکه به کمرتان فشار بیاید، با ورزش های خاصی، به شما کمک کند.

تقویت کمر:

دو نوع حرکت تمرینی قدرتی که ممکن است برای کمر مفید باشند شامل خم و راست شدن مهره های کمری است. اگر شما به جلو شوید عضلات پشت کشیده می شوند و موجب تقویت این عضلات می شود. در حالی که اگر کمر را به سمت عقب خم کنید، به تقویت عضلاتی که قسمت قدامی ستون فقرات را پشتیبانی می کند کمک می کند. بسته به دلیل کمردردتان شما برخی از ورزش ها را نباید انجام دهید. اگر شما کمردرد دارید با پزشکتان در مورد انجام ورزشهای بی خطر مشورت کنید.

جلوگیری از ایجاد کمردرد:

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از کمردرد وجود ندارد. اما شما می توانید اقدامات موثری برای کاهش ریسک کمردرد انجام دهید. مانند:
1) کنترل وزن و جلوگیری از چاقی بیش از حد
2) تمرینات ورزشی منظم
3) پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین
4) اطمینان حاصل کنید که نوع شغل شما از شغل های پرخطر برای ابتلا به کمردرد نیست

روش جراحی اندوسکوپی دیسک کمر به عنوان روشی مداخله ای برای کنترل درد ، با حداقل تهاجم ابداع شد تا بتوان از طریق آن با کاهش خطراتی که در روشهای جراحی سنتی وجود دارد؛ به خوبی فتق دیسک را درمان نمود.

نظرات کاربران درباره این مطلب :رفیعی [ 1402-05-07 ]
سلام کمر دردهای طولانی علتش میشه از اعصاب باشه ؟

رضا اکبرنژاد [ 1402-05-07 ]
دردهایی که از بیخ کمر تا انتهای ساق پا هست اینا چجور دردیه ؟

ابراهیم صالح زاده [ 1402-05-07 ]
سلام روز بخیر میتونیم برای درمان کمر درد از کمپرس گرم استفاده کنیم ؟

امانی [ 1402-05-07 ]
مادر من به شدت کمر درد در قسمت پایین کمر دارند . به طوری که نمیتوانند زیاد راه بروند دلیلش چیه ؟

تاجیک [ 1402-05-07 ]
سلام میشه برای کمر درد از روشهای سنتی استفاده کرد ؟

چه دارو هایی می توانند چسبندگی کانال نخاعی را برطرف کنند؟چه دارو هایی می توانند چسبندگی کانال نخاعی را برطرف کنند؟

تنگی کانال نخاعی ناحیه لومبر یکی از علل شایع درد پائین کمر، درد باسن و درد پاها در افرادی است که 50 سال به بالا سن دارند. ... ادامه مطلب

اوستئیت پوبیس یکی از علل درد کشاله راناوستئیت پوبیس یکی از علل درد کشاله ران

اوستئیت پوبیس Osteitis pubis بیماری نادر و دردناک در سمفیز پوبیس است. سمفیز پوبیس محلی است که استخوان های پوبیس راست و چپ ، در قسمت جلویی لگن به یکدیگر متصل می شوند . ... ادامه مطلب

درمان دردهای ناشی از دیسک با بلوک سمپاتیک کمریدرمان دردهای ناشی از دیسک با بلوک سمپاتیک کمری