تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / عوارض کپسول پره گابالین

عوارض کپسول پره گابالین

آنچه در این مطلب میخوانید

موارد استفاده پره گابالین :

این دارو جهت درمان دردهای ناشی از عصب، مانند دیابت یا زونا (عفونت ویروسی) به کار می­رود. این دارو همچنین در درمان دردهای عصبی ناشی از آسیب طناب نخاعی استفاده می­شود. از جمله موارد دیگر کاربرد این دارو در درمان بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا می­باشد. گاهی پره ­گابالین در درمان نوع خاصی از تشنج همراه با داروهای دیگر ضد تشنجی به کار می­رود.

چگونگی استفاده از پره گابالین:

این دارو معمولا بعد از غذا و دو تا سه ساعت قبل از خواب مصرف می­شود. میزان دوز تجویزی دارو براساس عملکرد کلیوی، پاسخ به درمان و بیماری­های زمینه­ای فرد متغیر است. معمولا پزشک شما برای کاهش ریسک عوارض جانبی دارو (مانند سرگیجه و خواب آلودگی) دارو را با مقدار کم شروع کرده و سپس به تدریج به میزان آن در هفته­ های بعدی می­افزاید. در این موارد دستورات پزشکتان را به دقت انجام دهید. اگر این دارو به طور منظم مصرف شود، حداکثر اثر آن ظاهر می­شود. برای این منظور، سعی کنید هر روز در ساعات خاصی این دارو را مصرف کنید.

بدون مشورت پزشک از قطع خودسرانه­ دارو اجتناب کنید. چون ممکن است موجب عوارضی از جمله بی­خوابی، تهوع، سردرد ، اسهال و افزایش ریسک تشنج (البته در بیماران تشنجی) شود. برای جلوگیری از بروز این عوارض به دلیل قطع ناگهانی دارو، پزشکتان توصیه به قطع تدریجی این دارو می­کند. در حین قطع دارو بروز هر گونه علامت یا عارضه­ جدید را به پزشکتان اطلاع دهید. علی­رغم مزایای فراوان، این دارو ممکن است در موارد بسیار نادری موجب وابستگی به دارو شود. ریسک وابستگی به دارو در کسانی که الکلی هستند یا در گذشته به دارویی اعتیاد داشته­ اند، بیشتر است.

عوارض جانبی:

عوارض جانبی ممکن است شامل خواب­ آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان، یبوست، ورم دست­ها و پاها، افزایش وزن، کاهش ادرار باشد. اگر هر یک از این عوارض بعد از مصرف دارو بهتر نشد، باید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر هر یک از عوارض غیر شایع اما جدی زیر، شامل تاری دید، خونریزی غیرمعمول و کبودی، عدم تعادل، گیجی، ضعف و درد عضلانی (مخصوصا اگر احساس خستگی یا تب دارید)، ورم دست­ها و پاها، تغییر در مقدار ادرار دارید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. افراد کمی از بیمارانی که داروهای ضدتشنجی را به هر علتی (از قبیل تشنج، اختلالات دوقطبی و درد ) مصرف می کنند، ممکن است دوره­ای از افسردگی، افکار خودکشی یا دیگر اختلالات خلقی و ذهنی را تجربه کنند؛ بنابراین اگر شما یا آشنایانتان بعد از مصرف دارو دچار تغییرات خلقی مانند علائم افسردگی و افکار خودکشی شده ­اند، فورا با پزشک خود تماس بگیرند (این علائم بسیار نادر هستند). گاهی در بعضی موارد ممکن است بیمار به این دسته داروها حساسیت داشته باشد؛ بنابراین در صورت بروز خارش و ورم صورت، زبان، گلو، سرگیجه­ شدید، تنفس مشکل، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

احتیاطات:

در صورتی که شما به پره­ گابالین یا داروی دیگری حساسیت دارید، موضوع را قبل از مصرف دارو با پزشک خود در میان بگذارید. قبل از مصرف دارو اگر سابقه­ بیماری دیگری مخصوصا بیماری­های قلبی(مانند نارسایی قلبی)، ناراحتی کلیوی، سابقه­ بیماری آلرژیک یا نشانه­ هایی مانند خارش، ورم صورت، لب­ها، زبان یا گلو دارید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. این دارو ممکن است موجب کسل شدن، سرگیجه و تاری دید شما شود؛ بنابراین تا زمانی که مطمئن نشدید که می­توانید فعالیت­های با دقت بالا را انجام دهید، از رانندگی و کارهایی که نیازمند به دقت و دید کافی باشند، پرهیز کنید.

در مدت استفاده از دارو از مصرف نوشیدنی­های الکلی پرهیز کنید. قبل از جراحی یا اقدامات دندانپزشکی به دندانپزشک یا پزشک خود راجع به مصرف دارو گوشزد کنید. افراد با سن بالاتر ممکن است حساسیت بیشتری به این دارو داشته و گیجی و سرگیجه­ آنها شدیدتر باشد. در نتیجه در افراد مسن مصرف این دارو باید با احتیاط بیشتری صورت پذیرد. در دوران حاملگی و شیردهی مصرف دارو باید با احتیاط صورت پذیرد و مزایا و معایب آن سنجیده شود.

برای مطالعه بیشتر بخوانید : بیماری های قابل درمان درکلینیک درد

تداخلات:

اگر محصولات دیگری که موجب گیجی (مانند الکل، آنتی هیستامین­ها شامل سیتریزین، دیفن­هیدرامین)، خواب­ آلودگی (آلپرازولام، دیازپام و زولپیدم)، شل­ کننده­های عضلانی (بکلوفن، تیزانیدین)، تسکین دهنده­ های مخدری (کدئین) می­شود مصرف می­کنید راجع به ادامه­ مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد دارو:

اگر دارو را بیش از حد مصرف کردید با مرکز مسمومیت تماس بگیرید.

توجه:

این دارو را بدون نسخه به دیگران پیشنهاد ندهید. ممکن است قبل از شروع مصرف دارو، نیاز به بررسی عملکرد کلیوی باشد.

اگر یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردیم،چه کنیم؟

اگر مصرف یک دوز را فراموش کردید، به محض دسترسی، آن را مصرف کنید. ولی اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی باشد، لازم نیست آن را مصرف کنید و همان دوز بعدی را مصرف نمایید و طبق روال قبلی ادامه دهید. به هیچ وجه دوز فراموش شده را با دوز بعدی باهم یکجا مصرف نکنید.

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر علی نقره کار

محل نگهداری دارو:

این دارو را میتوان در دمای اتاق دور از نور و رطوبت نگهداری کرد. این دارو را در حمام و دستشویی نگهداری نکنید. دارو را دور از دسترس بچه ­ها و حیوانات خانگی نگهدارید.

دیسک کمر و درد طاقت فرسای ناشی از آن، یکی از مشکلات رایجی است که کار و زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار داده و حرکت را به شدت محدود می‌نماید. دکتر علی نقره کار دارای بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه، در برخی موارد می‌تواند به کمک جراحی لیزری دیسک کمر ، که یکی بهترین روشهای درمان دیسک است؛ بدون عوارض عمل باز کمر و دوران نقاهت طولانی، به درمان بیماری شما بپردازد.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مصنوعیان [ 1402-05-08 ]
آیا این قرص عوارض داره یا خیر ؟

قدیری [ 1402-05-08 ]
قرص پرگابالین برای چی خوبه دکتر برای من تجویز کرده ؟

عزیز [ 1401-08-07 ]
سلام دکتر خارش تمام بدنم بعداز زدن کپسول چه باید کرد

پروانه صفری [ 1401-05-08 ]
سلام کپسول لایریکا از کجا تهیه کنم برادرم جراحی کنسر روده کرده انگشتان پاهاش سر شده دکترگفته این کپسول رامصرف کنه ایرانی خورده اسهال شده ودلپیچه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا جراحی تنها راه درمان آرتروز (استئوآرتریت) زانو است؟آیا جراحی تنها راه درمان آرتروز (استئوآرتریت) زانو است؟

آرتروز زانو می تواند بر فعالیت هایی مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله ها، حتی نشستن یا دراز کشیدن تاثیر بگذارد. جراحی می تواند به تسکین درد کمک کند . ... ادامه مطلب

مهمترین عامل کمر درد هنگام کار با کامپیوتر چیست؟مهمترین عامل کمر درد هنگام کار با کامپیوتر چیست؟

کمر درد، درد بازو، ران و مچ دست ها، بیحسی و گزگز دست ها و بسیاری دیگر از مشکلات در اندام ها میتواند به علت استفاده نادرست از کامپیوتر به وجود آید. ... ادامه مطلب

تقویت عضلات کمربند شانه ای در خانهتقویت عضلات کمربند شانه ای در خانه

پس از آسیب دیدگی یا جراحی، یک برنامه اصلاحی ورزشی به شما کمک می کند به فعالیت های روزانه بازگردید و از یک سبک زندگی سالم تر و فعال تر لذت ببرید . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465