تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / علائم شایع بیرون زدگی دیسک

علائم شایع بیرون زدگی دیسک

بیرون­ زدگی دیسک اغلب در مهره ­های کمر یا گردن رخ می­ دهد، اما ممکن است در مهره ­های سینه­ ای نیز اتفاق بیفتد. بیرون­ زدگی دیسک در نقاط مختلف علایم درد متفاوتی ایجاد می­ کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار، فوق تخصص درد روشهای سرپایی و موثری برای درمان دیسک گردن تجویز و اعمال میشود. شما می توانید برای بهترین درمان بیرون زدگی دیسک گردن به این مرکز مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

علائم دیسک کمر

شایع­ ترین علامت مربوط به بیرون­ زدگی دیسک در مهره­ های کمری، درد در پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است) می­ باشد. حدود %­۹۰ بیرون­ زدگی ­های دیسک در مهره ­های L5 L4 و S1 L5 رخ می ­دهد که موجب درد در عصب L5 یا S1 شده که به سمت پایین در عصب سیاتیک منتشر می ­شود.

علایم یک دیسک بیرون­ زده در این محل­ها عبارتند از:

یک دیسک بیرون­ زده ما بین مهره ­های چهارم و پنجم کمر (L5 L4) معمولاً عصب L5 را تحت فشار قرار می­ دهد. علاوه بر درد سیاتیک، این نوع از بیرون­ زدگی دیسک می­ تواند موجب ضعف در بالا آوردن انگشت شست پا و احتمالاً ضعف زانو گردد که با نام “مچ پای افتاده” نیز شناخته شده است. کرختی و درد نیز ممکن است در نوک پا حس شود.

دیسک بیرون­ زده بین مهره ­های پنجم کمری و مهره­ ی اول خاجی (S1 L5) معمولاً عصب S1 را تحت فشار قرار می­ دهد. علاوه بر درد سیاتیک، این نوع بیرون­ زدگی دیسک می­ تواند منجر به ایجاد ضعف در هنگام ایستادن روی انگشتان پا گردد. کرختی و درد می­ تواند رو به پایین در کف پا و قسمت بیرونی پا منتشر گردد.

علائم دیسک گردن

درمان دیسک توسط دکتر علی نقره کار

بیرون­ زدگی دیسک در مهره ­های گردنی نسبت به مهره ­های کمری کم­تر شایع است چرا که میزان ماده ­ی دیسک کمتر و اساساً نیروی کمتری به مهره­ های گردنی وارد می­ شود. درد و دیگر علایم بیرون­ زدگی دیسک بسته به سطح درگیری متفاوتند.

دیسک بیرون­ زده مابین مهره ­های ۴ و ۵ (C5 C4) ریشه ­ی عصب C5 را تحت فشار قرار می­ دهد. بیماران ممکن است احساس ضعف در عضله­ ی دلتویید در قسمت بالای بازو داشته باشند اما معمولاً احساس کرختی و گزگز شدن ندارند. همچنین یک دیسک بیرون­ زده ­ی گردنی در این سطح می­ تواند باعث درد شانه شود.

دیسک بیرون­ زده مابین مهره­ های ۵ و ۶ (C6 C5) ریشه­ ی عصب C6 را تحت فشار قرار می­ دهد. این قسمت یکی از شایع­ ترین محل­ های بیرون­ زدگی دیسک در گردن می­ باشد. این بیرون­ زدگی دیسک می­ تواند موجب ضعف در عضله ­ی دو سربازو (عضله ­ای که در جلوی بازو قرار می­ گیرد) و عضلات باز کننده­ ی مچ گردد. درد، کرختی و گزگز شدن می­ تواند به قسمتی از دست که در سمت انگشت شست قرار دارد کشیده شود.

دیسک بیرون زده مابین مهره ­های ۶ و ۷ (C7 C6) باعث ایجاد فشار روی ریشه­ ی عصب C7 شده و یکی دیگر از محل­های شایع بیرون­ زدگی دیسک در گردن می ­باشد. این بیرون­ زدگی دیسک می­ تواند موجب ضعف عضله­ ی سه سر بازو (عضله­ ای که در پشت بازو قرار دارد و تا ساعد ادامه دارد) و عضلات بازکننده­ ی انگشتان گردد. کرختی و گزگز شدن همراه با درد ممکن است رو به پایین در عضله­ ی سه سر و انگشت میانی انتشار یابد.

دیسک بیرون­ زده مابین مهره­ ی هفتم گردنی و مهره­ ی اول سینه­ ای (T1 C7) ریشه ­ی عصب C8 را تحت فشار قرار می­ دهد. این بیرون­ زدگی دیسک می­ تواند باعث ایجاد ضعف در هنگام گرفتن اشیاء همراه با کرختی، درد و گزگز شدن گردد که به بازو و قسمتی از دست که در سمت انگشت کوچک قرار دارد انتشار می­ یابد.

روشهای درمانی دیسک های کمری و گردنی از روش های ساده تا جراحی های باز و عمل لیزر دیسک کمر متغییر است.

امروزه روشهای جدید جراحی بسته دیسک ( SELD و ELND) به جهان مدرن پزشکی معرفی شده که برخلاف روش قبلی جراحی لیزری دیسک (PLDD)، جهت دیسک های پاره شده و جدا شده نیز کاربرد دارد.

موثرترین درمان دیسک، دکتر علی نقره کار فوق تخصص درد

اگر به درد دیسک کمر مبتلا هستید، و مایلید بدون برش جراحی و عوارض عمل باز دیسک کمر، همچنین طی دوران نقاهت طولانی به درمان درد خود بپردازید، برای دیدن فیلم نحوه جراحی دیسک کمر با لیزر کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ابوالفضل راستین [ 1402-07-05 ]
آقای دکتر خسته نباشید چند روز پیش نوار عصب و عضله دادم که مشخص شد بیرون زدگی دیسک گردن تو مهره L4 وL5 دارم میخواستم بدونم تزریق PRP برای درمان دیسک گردن جوابگو هست یا اوزون تراپی

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بلوک عصب ژنیکولار با امواج رادیو فرکوئنسیبلوک عصب ژنیکولار با امواج رادیو فرکوئنسی

درد مزمن آرتروز زانو اغلب با داروهای تجویز شده به طور مؤثر کنترل نمی شود. تخریب با رادیو فرکانس (RF) ، هنگامی که روی شاخه های عصب مفصلی (اعصاب ژنیکولار) اعمال می شود ... ادامه مطلب

محدودیت های حرکتی پس از جراحی لیزری دیسک گردنمحدودیت های حرکتی پس از جراحی لیزری دیسک گردن

درمان دیسک گردن ممکن است با استفاده از ابزارهای مختلفی از جمله لیزر جهت به حداقل رساندن اختلال در بافت ها انجام شود. ... ادامه مطلب

نشانه های سندرم درد جلوی زانو (پاتلوفمورال) و درمان آننشانه های سندرم درد جلوی زانو (پاتلوفمورال) و درمان آن

سندرم درد پاتلو فمورال دردی در جلوی زانو، اطراف کشکک است که به آن زانوی دونده نیزمی گویند افرادی که در ورزش دویدن و پریدن شرکت دارند شایع تر است ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465