جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ورزشهای رفع درد کمر / درمان تنگی کانال نخاعی با ورزش

درمان تنگی کانال نخاعی با ورزش

یکی از عوامل شایع که باعث کمردرد می شود، تنگی کانال نخاعی است. این بیماری معمولاً در افراد میان سال و مسن تر دیده می شود. علت آن هم به فرآیند این اتفاق بر می گردد. معمولاً از میانسالی به بعد، شکل ستون فقرات دچار تغییر می شود. ستون فقرات به طور معمول دارای دیسک های بین مهره ای هستند. دیسک ها که از دو بخش تشکیل شده اند، بین مهره ها قرار می گیرند و از سایش و فشار آمدن به آن ها جلوگیری می کنند.

مشکلی که پس از گذشت چند سال و رسیدن به سن میانسالی و بالاتر در بسیاری از مواقع اتفاق می افتد این است که آب موجود در دیسک ها کاهش پیدا می کند. بعد از کاهش پیدا کردن آب موجود در دیسک ها، عملاً مهره ها به هم نزدیک تر می شوند. برای جبران کاهش فاصله بین مهره ها، بدن شروع به ساخت و ساز کرده و بافت های استخوانی تشکیل میدهد. نتیجه این کار قطور شدن ستون فقرات، مهره ها و استخوان هاست. این اتفاق باعث می شود تعادل و ثبات کمر همچنان حفظ شود ولی در عوض فضای موجود در میان مهره ها که برای نخاع ضروری است، کاهش پیدا می کند. به این شکل با تنگ شدن کانال نخاعی، عصب هم تحت فشار قرار می گیرد که منشأ کمر درد و آسیب های دیگر می شود.

کاهش درد تنگی کانال نخاعی

شاید در ابتدا این طور به نظر برسد که تنها راه حل درمان این مشکل انجام عمل جراحی است. ولی اینطور نیست. انجام ورزش های مخصوص و حرکات ورزشی و همچنین استفاده از روش های غیر تهاجمی غیر از جراحی از جمله تزریقهای خاصی در نواحی اطرافت بافت آسیب دیده، به طور مؤثر می توانند به بهبود این مشکل کمک کنند. هدف از این درمان ها کاهش و کنترل درد، افزایش توانایی حرکتی و در نهایت بهبود سلامت ستون فقرات است و نکته مهم این است که بدون انجام عمل جراحی باز کمر می توان به این اهداف دست یافت.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که مشکل کمردرد و محدودیت حرکتی در کمر دارید و می دانید که این مشکل ناشی از تنگی کانال نخاعی است (یعنی پزشک این تشخیص را داده است)، باید حتماً یک روش دقیق و با قطعیت بالا برای رفع مشکل خود پیدا کنید. اگر تنگی کانال نخاعی درمان نشود با گذشت زمان می تواند باعث ایجاد دردهای مزمن شود که نتیجه آن کاهش توانایی های حرکتی و حتی آسیب رسیدن به عصب ها است.

افراد زیادی هستند که به این مشکل دچارند و می توانند با استفاده از ورزش، به عنوان بخشی از برنامه درمانی، به بهبود وضعیت خود کمک کنند. نتیجه این کار برای بیشتر آن ها بازگشت سلامتی و برگشت به سبک زندگی فعال سابق خواهد بود.

ورزش هایی برای درمان تنگی کانال نخاعی

دکتر علی نقره کار، درمان تنگی کانال نخاعی

پیش از آن که هر گونه برنامه ورزشی و نرمشی را برای درمان تنگی کانال نخاعی انتخاب کنید، باید با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشکی که در این زمینه مطالعه و تجربه دارد می تواند ورزش ها و تمرین هایی که برای این منظور بهترین عملکرد را دارند پیشنهاد کند و در نتیجه یک برنامه ورزشی کاملاً شخصی سازی شده و ویژه خود فرد را طراحی کند. به علاوه پزشک متخصص می تواند در مورد فعالیت هایی که باید از آن ها خود داری کنید، به شما هشدار لازم را بدهد. در واقع بعضی از انواع فعالیت ها و ورزش ها هستند که نه تنها به بهبود وضعیت تنگی کانال نخاعی کمک نمی کنند که بر عکس برای آن آسیب زا هم هستند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید : زمان جراحی باز جهت درمان تنگی کانال نخاعی

به طور کلی باید گفت که درصد زیادی از بیمارانی که به تنگی کانال نخاعی مبتلا هستند با انجام ورزش هایی که در ادامه معرفی می کنیم، می توانند علائم مشکلات خود را برطرف کنند

انجام حرکات کششی

بیماران بهتر است به صورت روزانه حرکات کششی انجام دهند. این کار برای افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات بسیار مفید است. به علاوه با این کار به صورت موقت، فشار از روی عصب ها برداشت می شود و همچنین عضلات این نواحی برای انجام حرکات مختلف (چه ورزشی و چه غیر ورزشی) آماده می شوند.

راه رفتن

شاید به ظاهر این کار چندان مؤثر به نظر نرسد ولی باید بدانید که همین حرکت به ظاهر ساده تا حد زیادی می تواند مشکل تنگی کانال نخاعی را برطرف کند. ویژگی مثبت و اصلی راه رفتن این است که شما به راحتی می توانید این کار را هر جا که هستید و هر روز انجام دهید. نحوه راه رفتن یعنی سرعت و طول مسیر هم کاملاً انتخابی است.

بهترین درمان تنگی کانال نخاعی در کلینیک دکتر علی نقره کار

شنا کردن

شنا کردن و معلق شدن در آب وضعیتی است که بسیار به حمایت از ستون فقرات کمک می کند. معلق بودن و وضعیت بی وزنی بدن باعث می شود فشار از روی ستون فقرات و عصب ها برداشته شود. به علاوه با انجام ورزش های مختلف آبی می توان عضلات نواحی مختلف بدن و به خصوص کمر را تقویت کرد که این مسئله به حمایت بیشتر از ستون فقرات و فشار کمتر به نخاع کمک کند.

اقدامات مداخله ای فوق تخصص درد

دکتر علی نقره کار، بهبود دردهای ناشی از تنگی کانال نخاعی

گاهی اوقات روشهای ساده تر مانند آب درمانی و ورزش برای کاهش درد و درمان بیماری کافی نیست و یا سیر بهبودی بسیار کند است، یعنی گاهی اوقات وضعیت و علائم بیماری طوری است که استفاده از روش های دیگر چندان مناسب به نظر نمی رسد. مثلاً اینکه طول دوره درمان با توجه به شرایط بیمار بیش از حد طولانی است یا وضعیت کمر طوری است که امکان انجام ورزش و بهبود وضعیت میسر نیست.
اقدامات اینترونشنال فوق تخصص درد از جمله تزریق دراطراف ناحیه آسیب دیده میتوان کمک کننده باشد، در این روش پزشک با سوزن کوچکی تحت راهنمایی تصویربرداری، بدون نیاز به بیهوشی و حتی برش جراحی مواد ضدالتهابی به اطراف نواحی آسیب دیده تزریق میکند که این مواد منجر به افزایش خونرسانی نواحی آسیب دیده شده و در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به این بافتها میرسد که موجب تسریع و تسهیل پروسه ترمیم بافتهای آسیب دیده میشود، و بافت به زودی شرایط ایده آل خود باز می گردد.

چه موقع برای درمان تنگی کانال نخاعی به سراغ عمل جراحی برویم؟

روشهای درمان تنگی کانال نخاعی در کلینیک دکتر علی نقره کار

اگر هیچ یک از موارد و اقدامات فوق در درمان بیمار موفقیت آمیز نبود، یا اگر بیمار علائم فلجی، بی حسی زیاد، اختلالات دفع ادرار داشته باشد، در این گونه مواقع ممکن است جراحی به عنوان گزینه مناسب برای درمان مطرح شود. البته این تشخیص پزشک است که مشخص می کند راه دیگری به غیر از جراحی باقی نمانده است.

صفحه اینستاگرام دکتر نقره کار

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌ نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌ کنید، با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌ توانید به بهبود این شرایط بپردازید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمد خادم [ 1402-10-02 ]
من یک سالی میشه همراه با درد کمر در نگهداری ادرار مشگل دارم ، آیا این مسئله به تنگی کانال ارتباط داره ، چون تست پرستات دادم ، پرستاتم خیلی کم تورم داشت

گلنار جواهر ساز [ 1402-09-21 ]

محمد نجفی [ 1401-10-16 ]
درود دکتر من تنگی کانال نخاعی دارم طوری که پاهام بی حس میشدند قبلا هم فوتبال بازی وهم کوهنوردی میرفتم الان دارم حرص میخورم که نمیتونم باید چکار کنم

مریم سلیمانی [ 1400-03-27 ]
با سلام ، برای ششم تیر ماه وقت میخواستم برای مادرم ، نتایج آزمایشات و ام آر آی تایید کرده ایشون مبتلا به تنگی کانال نخاعی هستند و درد زیادی در ناحیه پا دارند ، چون مدت کمی بنده در ایران خواهم بود ممنون میشم ششم تیر وقتی رو برای ویزیت تعیین بفرمایید .

محمود [ 1399-12-03 ]
با درود و امید تندرستی و شادی برای شما و خانواده تان آیا براستی تنگی کانال نخاعی به این روش از بین میره ؟ آیا پس از عمل جراحی که شما میکنید ، بیماران خشنود هستند ؟ سپاس

فریبرز موسی زاد [ 1399-11-07 ]

سيد وحيد سعيدي [ 1399-10-24 ]
با سلام بنده فتق ديسك و تنگي كانال نخايي در مهره ال١وال٢ دارم امكان ارسال عكس ام ار اي براي حناب دكتر و گرفتن تشخيص ايشان هست؟ من مشهد هستم اگر راهي وجود داره ك بتونم عكس ام ار اي و علائم خودمو براي ايشون ارسال كنم و نظرشون رو داشته باشم ممنون ميشم راه ارتباطي رو اعلام بفرماييد باتشكر

درمان درد ستون فقرات با جراحی های بسته دیسکدرمان درد ستون فقرات با جراحی های بسته دیسک

با توجه به عوارض فراوان و سنگین جراحی های باز دیسک کمر، امروزه در برخی از موارد امکان انجام روشهای جراحی بسته برای برداشتن فشار از روی دیسک فراهم آمده است ... ادامه مطلب

انواع کمر دردانواع کمر درد

اگر کمردرد بیش از سه ماه به طول انجامد به آن کمردرد مزمن میگویند. اگر کمردرد شما بعد از 72 ساعت از زمان شروع بهتر نشد با پزشکتان مشورت کنید. ... ادامه مطلب

علائم شایع دیابت نوع 2 چه هستند؟علائم شایع دیابت نوع 2 چه هستند؟

دیابت نوع دوم ممکن است نشانه ها و علائم خفیف یا شدید داشته باشد و البته این به شرطی است که دیابت از خود علائمی بروز دهد . ... ادامه مطلب