تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به سردرد / اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMD)

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMD)

مفصل گیجگاهی فکی لولای است که فک شما را به استخوان های تمپورال جمجمه که در جلوی هر گوش قرار دارند، متصل می کند. این مفصل به شما امکان می دهد برای صحبت کنید، جویدن و خمیازه کردن فک خود را بالا و پایین و چپ و راست کنید. مشکلات فک و عضلات صورت که به مفصل گیجگاهی فکی مربوط هستند؛ به عنوان اختلالات گیجگاهی فکی (TMD) شناخته می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

درمان سندرم مفصل گیجگاهی فکی(TMD) با تزریق کورتیکواسترویید ، پی ار پی و ژل در این مفصل توسط د کترعلی نقره کار ، فوق تخصص درد انجا می‌ شود. شما می‌ توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، با کلینیک دکتر نقره کار، از طریق تماس با شماره تلفن 88670088 - 021 اقدام فرمایید.

چه چیزی باعث سندرم مفصل گیجگاهی فکی (TMD) می شود؟

علت سندرم مفصل گیجگاهی هنوز مشخص نیست؛ با این وجود دندانپزشکان بر این باورند که علائم، ناشی از مشکلات عضلات فک یا قسمت هایی از خود مفصل است.آسیب به فک، مفصل یا عضلات سر و گردن، مانند ضربه شدید می تواند منجر به TMD شود. علل دیگر عبارتند از:

علائم سندرم مفصل گیجگاهی فکی (TMD) چیست؟

سندرم مفصل گیجگاهی فکی اغلب باعث درد و ناراحتی شدید می شود. این عارضه ممکن است موقتی باشد یا چندین سال طول بکشد. ممکن است یک یا هر دو طرف صورت شما را تحت تاثیر قرار دهد. زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا هستند و در بین افراد بین 20 تا 40 سال شایع‌تر است.

علائم رایج عبارتند از:

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

چگونه سندرم مفصل گیجگاهی فکی(TMD) تشخیص داده می شود؟

بسیاری از شرایط دیگر باعث علائم مشابه سندرم مفصل گیجگاهی فکی می شوند؛ مانند پوسیدگی دندان، مشکلات سینوسی، آرتریت یا بیماری لثه. برای اینکه بفهمد چه چیزی باعث بیماری شما شده است، پزشک در مورد سابقه سلامتی شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.

در این معاینه مفاصل فک از نظر درد یا حساسیت بررسی می‌شوند. همچنین پزشک در معاینه مطمئن خواهد شد که فک شما همانطور که باید کار می کند و وقتی دهان خود را باز یا بسته می کنید قفل نمی شود. بعلاوه قدرت فشردن دندان های شما را آزمایش می کند و مشکلات عضلات صورت شما را بررسی می کنند.

پزشک ممکن است عکس‌برداری با اشعه ایکس کامل صورت بگیرد تا بتواند فک‌ها، مفاصل گیجگاهی فکی و دندان‌های شما را ببیند تا سایر مشکلات را رد کند. همچنین ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌های دیگری مانند (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) وجود داشته باشد. MRI می تواند نشان دهد که آیا دیسک TMJ در موقعیت مناسب در حین حرکت فک قرار دارد یا خیر؛ و سی تی اسکن جزئیات استخوانی مفصل را بررسی میکند.

درمان های خانگی برای سندرم مفصل گیجگاهی فکی

کارهایی وجود دارد که می توانید به تنهایی برای کمک به تسکین علائم TMD انجام دهید. پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که برخی از این درمان ها را با هم امتحان کنید.

درمان های سنتی سندرم مفصل گیجگاهی فکی

با پزشک خود در مورد این درمان های آزمایش شده و واقعی برای TMD صحبت کنید:

داروها

اگر برای درد و تورم به آنها نیاز دارید، پزشک شما می تواند دوزهای بالاتری از NSAID ها را تجویز کند. آنها ممکن است یک شل کننده عضلانی را برای آرام کردن فک شما در صورت ساییدن یا فشار دادن دندان های خود پیشنهاد کنند. یا یک داروی ضد اضطراب برای تسکین استرس، که ممکن است باعث TMD شود. در دوزهای پایین نیز می توانند به کاهش یا کنترل درد کمک کنند. شل کننده های عضلانی، داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد افسردگی فقط با نسخه در دسترس هستند.

آتل

این دهانی های پلاستیکی روی دندان های بالا و پایین شما قرار می گیرند تا با هم تماس پیدا نکنند. آنها اثرات فشردن یا ساییدن دندان ها را کاهش می دهند و با قرار دادن دندان ها در موقعیت صحیح تر، بایت شما را اصلاح می کنند.

سایر درمان ها

اگر درمان های ذکر شده در بالا کمکی نکرد، پزشک شما ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را پیشنهاد دهد:

جراحی برای سندرم مفصل گیجگاهی فکی(TMD)

اگر درمان های دیگر نمی توانند به شما کمک کنند، جراحی ممکن است گزینه مناسبی باشد. سه نوع جراحی برای TMD وجود دارد. نوع جراحی بستگی به مشکل دارد.

آرتروسنتز در صورتی استفاده می‌شود که سابقه اصلی TMJ نداشته باشید اما فک‌های شما قفل شده باشد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

جراحی آرتروسکوپی با آرتروسکوپ انجام می شود. این ابزار ویژه دارای یک لنز و یک چراغ روی آن است. این به پزشک اجازه می دهد تا داخل مفصل شما را ببیند. شما بیهوشی عمومی دریافت می کنید، سپس پزشک یک برش کوچک در جلوی گوش شما ایجاد می کند و ابزار را وارد می کند. به یک صفحه ویدیو متصل می شود، بنابراین آنها می توانند مفصل شما و ناحیه اطراف آن را بررسی کنند. آنها ممکن است بافت ملتهب را بردارند یا دیسک یا مفصل را دوباره مرتب کنند. این نوع جراحی که به عنوان کم تهاجمی شناخته می شود، اسکار کوچکتری بر جای می گذارد، عوارض کمتری دارد و به زمان بهبودی کوتاه تری نسبت به یک عمل بزرگ نیاز دارد.

جراحی مفصل باز. بسته به علت TMD، ممکن است آرتروسکوپی امکان پذیر نباشد. در این جراحی شما بیهوشی عمومی دریافت می کنید، سپس پزشک کل ناحیه اطراف مفصل را باز می کند تا بتوانند دید کامل و دسترسی بهتری داشته باشند. پس از جراحی مفصل باز به مدت زمان بیشتری برای بهبودی نیاز خواهید داشت و احتمال بیشتری برای ایجاد اسکار و آسیب عصبی وجود دارد.

اگر دچار علائم بیرون زدگی دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :متین [ 1402-05-23 ]
سلام من یک هفته پیش دندونام درست کردم تراز نبود بعد یه هفته تازه میخام برم تراز کنه دندونام رو دندونای آسیاب سمت راستم یکم بالاتره که باعث میشد فشار بیشتری به سمت راست بیاد از دیشب یهو گوش سمت راستم شروع کرد به وزوز کردن یه سره قطع هم نمیشه ... احتمالا به خاطر همین فشاری هست که به فک راستم وارد شده این وزوز گوش من خوب میشه یا نه؟ مردم از استرس خیلی حس بدیه یه صدا همش تو گوشت باشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه عواملی باعث سیاتیک می شود؟چه عواملی باعث سیاتیک می شود؟

سیاتیک در اکثریت موارد زمانی اتفاق می‌ افتد که دچار بیرون زدن دیسک (فتق دیسک)، خار استخوانی در ستون فقرات و یا تنگی کانال نخاعی می‌ شوید . ... ادامه مطلب

بلوک عصبی ستون فقرات برای تشخیص و درمان دردبلوک عصبی ستون فقرات برای تشخیص و درمان درد

بلوک عصبی نخاعی یک روش کمترتهاجمی است که هم برای تشخیص و هم برای درمان کمردرد استفاده میشود. هدف از بلوک عصبی نخاعی، رساندن دارو به طور مستقیم به محل خاص درد است ... ادامه مطلب

نحوه تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پینحوه تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی

تزریق پی آر پی روشی برای درمان درد است که به صورت سرپایی انجام می‌شود. در توضیح کلی باید گفت ؛ پی آر پی، پلاسمای غنی از پلاکت است که از خون بیمار تهیه می‌گردد ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465