تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد گردن / راه های پیشگیری از دیسک گردن

راه های پیشگیری از دیسک گردن

فتق دیسک گردن می تواند باعث درد زیادی در گردن، شانه ها، بازوها یا قسمت بالای کمر شود. سن یکی از عوامل موثر در تغییرات دیسک های ستون فقرات است که معمولاً شامل از دست دادن قطر و شکل و کاهش محتوای آب لازم برای حفظ اسفنجی بودن دیسک است. با این حال، عوامل دیگری غیر از سن نیز وجود دارد که می‌تواند باعث آسیب دیسک‌های گردن شود یا از جای خود خارج شود. در اینجا آنچه باید در مورد پیشگیری فتق دیسک گردن بدانید آورده شده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

چه چیزی باعث فتق دیسک های گردن می شود؟

موثرترین راه برای جلوگیری از آسیب دیسک در ناحیه گردن این است که درک بهتری از آنچه ممکن است در وهله اول بر این ساختارهای اسفنجی تاثیر بگذارد، داشته باشید. سقوط از مکان‌های مرتفع، ضربه‌های سخت و ضربه شلاقی از علل شایع آسیب دیسک گردن هستند. با این حال، دیسک‌های ستون فقرات گردنی نیز می‌توانند در دوره‌های طولانی‌تری به دلایل زیر آسیب ببینند:

  1. وضعیت نامناسب ستون فقرات گردنی
  2. تکنیک های نامناسب بلند کردن اجسام سنگین
  3. حرکات تکراری روی گردن (مثلاً چرخش، خم شدن به جلو)
  4. عدم حمایت از گردن در هنگام خواب
  5. استفاده طولانی مدت از تنباکو یا مصرف زیاد الکل
راه های پیشگیری از دیسک گردن

راه‌های پیشگیری از دیسک گردن:

همیشه نمی‌توان از آسیب به گردن و بروز دیسک گردن جلوگیری کرد، اما می توان خطر ابتلا به آن را کاهش داد. برخی تغییرات ساده در سبک زندگی یا تغییرات وضعیتی می تواند خطر دیسک گردن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

نحوه صحیح کار کردن:

یکی از رایج ترین علل دیسک گردن در طولانی مدت است. محیط کار ارگونومیک به داشتن محیطی کارآمد و راحت اشاره دارد. یک محیط کار ناخوشایند مخصوصاً برای افرادی که در خانه کار می کنند یا به طور مداوم سر خود را به پایین خم می کنند تا به صفحه لپ تاپ نگاه کنند، رایج است. برای بهبود ارگونومی محیط کاری خود، بهتر است:

نحوه صحیح استفاده از تلفن همراه:

نگاه مداوم به پایین و به تلفن می تواند منجر به ساییدگی و پارگی دیسک گردن شود. با گذشت زمان، فشار دادن مداوم گردن می تواند به دیسک ها، مفاصل و رباط های شما آسیب برساند. این آسیب آنقدر رایج است که پزشکان اصطلاح « گردن فناوری » را برای توصیف اتفاقاتی که برای گردن شما می افتد زمانی که دائماً به سمت پایین نگاه می کنید، ابداع کرده اند. اگر بعد از استفاده از دستگاه خود متوجه درد گردن ، شانه ها یا قسمت بالای کمر خود شدید، این یک هشدار برای اقدام است. انجام اقدامات مناسب برای جلو گیری از استرس مکرر می تواند باعث پیشگیری از این مشکل شود.
برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به گردن فناوری، بهتر است:

  1. تلفن یا دستگاه دیگر خود را در سطح چشم نگه دارید.
  2. دستگاه خود را روی یک بالش قرار دهید تا زاویه سر خود را کاهش دهید.
  3. تایمرهایی را تنظیم کنید تا به شما یادآوری کنند که از تلفن خود چه میزان استفاده کرده‌ اید.
  4. زمان استفاده از تلفن همراه خود را کاهش دهید.

نحوه صحیح نشستن:

چه پشت میز نشسته باشید، چه به تلفن خود نگاه کنید یا در حال انجام کارهایتان باشید، وضعیت بدنی شما می تواند به بروز دیسک گردن کمک کند. در واقع، هر 2.5 سانتی‌ متر که سر شما به سمت جلو حرکت می کند، حدود 4.5 کیلوگرم فشار به عضلات گردن شما وارد می‌ شود. با گذشت زمان، وضعیت نامناسب بدن شما را تحت فشار قرار می دهد و به ساختارهای گردن آسیب می رساند و باعث ناراحتی مزمن می شود.

برای بهبود وضعیت بدن و پیشگیری از دیسک گردن:

  1. شانه های خود را از گوش خود دور کنید (هنگام صحبت با تلفن همراه، آن را با شانه و گردن خود نگه ندارید)
  2. به آرامی عضلات شکم خود را درگیر کنید
  3. سر خود را در راستای مرکز بدن خود نگه دارید
  4. سینه خود را به سمت بالا ببرید تا ستون فقرات شما صاف بماند

نحوه صحیح خوابیدن:

برای اکثر افراد، خوابیدن به پشت بیشترین وزن را از گردن آنها می گیرد. اگر گردن درد دارید، ممکن است متوجه شوید که خوابیدن با شیب جزئی به کاهش سفتی و تنش کمک می کند. همچنین می توانید یک بالش زیر هر بازو قرار دهید تا از تنش بیشتر روی گردن خود جلوگیری کنید.
افرادی که در یکی از طرفین خود می‌خوابند، به یک بالش ضخیم تر لازم دارند تا در فضای خالی بین شانه تا گردن جای بگیرد.
خوابیدن روی شکم بیشترین احتمال ابتلا به دیسک گردن را دارد. در این حالت، پشت شما قوز است و گردن شما معمولاً به طرفین پیچ خورده است. اگر تمایل دارید روی شکم بخوابید، بهتر است وضعیت دیگری را در نظر بگیرید.

ورزش های نامناسب دیسک گردن:

بلند کردن وزنه‌های بسیار سنگین باعث کشیدگی عضلات بزرگ گردن می‌شود. استفاده مداوم و بیش از حد از این عضلات باعث ایجاد درد و وارد آمدن فشار زیاد بر گردن می‌شود. در صورت استفاده از وزنه هنگام ورزش کردن، ابتدا باید از وزنه‌های سبک استفاده شود و بایستی از انجام حرکات ورزشی با وزنه‌های سنگینی که باعث ایجاد درد و کشیدگی گردن می‌شود، اجتناب شود.

در صورت بروز دیسک گردن، نبایستی از ورزش‌های پر برخورد استفاده شود. این نوع ورزش‌ها احتمال تشدید آسیب‌دیدگی و نیاز به جراحی را افزایش می‌دهند و حتی ممکن است منجر به فلج یا مرگ شوند. در صورت وجود دیسک گردن بایستی در مورد انتخاب نوع ورزش مناسب با پزشک مشورت شود.

در طول روز بایستی از انجام حرکات کششی یا هر گونه فعالیتی که نیاز به دامنه حرکتی زیاد دارد خودداری شود. انجام چنین حرکاتی باعث وارد آمدن فشار بر دیسک‌های ناحیه گردن و کشیدگی بافت‌های مجاور می‌شود. این حرکات همچنین سبب کاهش سرعت روند بهبودی شده و احتمال آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهند.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

پیشگیری از دیسک گردن با ورزش:

ماهیچه های قفسه سینه، قسمت بالایی پشت و شانه ها می توانند به طور بالقوه در وضعیت خمیده به جلو که ممکن است منجر به گردن درد شود، نقش داشته باشند. کشش و تمرین های زیر معمولاً برای مقابله با وضعیت نامناسب و کاهش گردن درد و پیشگیری از دیسک گردن توصیه می شود:

  1. تمرین چانه: این تمرین عضلاتی را تقویت می کند که سر را به سمت بالای شانه ها به عقب می کشاند. همچنین عضلات کنار گردن و پایه جمجمه را کش می دهد.
  2. کشش کتف بالابرنده: این کشش روی کتف بالابرنده که یک عضله بلند است که از کنار گردن می گذرد و به شانه متصل می شود، عمل می کند. کتف بالابرنده یکی از رایج ترین عضلات گردن است که آسیب دیده، سفت یا حساس می شود.
  3. کشش قفسه سینه: کشش های مختلف می تواند به باز کردن قفسه سینه سفت کمک کند، که برای عقب بردن شانه ها و ایجاد حالت خوب مهم است. یکی از موارد رایج کشش گوشه است. اگر گوشه ای در دسترس نباشد، گزینه های دیگری از جمله گزینه های کشش سینه نشسته نیز در دسترس هستند.

علاوه بر ورزش‌ها و کشش‌ های آسان گردن که می‌ توان روزانه انجام داد، سایر ورزش‌هایی که ممکن است به کاهش گردن درد به عنوان بخشی از یک برنامه کل بدن کمک کنند، عبارتند از:

  1. تمرینات اصلی: تقویت عضلات مرکزی تنه - آنهایی که از ستون فقرات حمایت می کنند - می تواند به راحتی در حفظ وضعیت بدن کمک کند. تمرینات برای افزایش قدرت مرکزی به طور معمول یک روز در میان انجام می شود تا به عضلات زمان لازم برای ریکاوری داده شود. یک نمونه از تمرینات اصلی شامل پلانک (جلو و پهلو) است. تمرین یوگا یا پیلاتس نیز ممکن است به دستیابی به اهداف مشابه بهبود انعطاف پذیری و قدرت بدن کمک کند.
  2. ورزش هوازی: این تمرینات را می توان با افزایش سطح تنفس و ضربان قلب، مانند پیاده روی سریع، آهسته دویدن، یا شنا ادامه داد. ورزش هوازی گردش خون را در سراسر بدن افزایش می دهد و همچنین می تواند اندورفین را آزاد کند، که ممکن است در برخی موارد به کاهش درد کمک کند. تمرینات هوازی سبک تا متوسط را می توان روزانه انجام داد، اما تمرینات هوازی شدیدتر ممکن است نیاز به یک روز کامل ریکاوری بین جلسات تمرینی داشته باشد.

آیا پیاده روی برای دیسک گردن ضرر دارد؟

آپیاده‌روی نه‌تنها برای این‌ عارضه مضر نیست، بلکه می‌تواند در درمان آن‌ نیز بسیار مؤثر باشد. انجام پیاده‌ روی یک انتخاب عالی برای افراد مبتلا به این بیماری می‌ باشد. وقتی‌که در حال پیاده روی هستید، جریان خون در عضلات بدن مخصوصاً ناحیه گردن افزایش می‌یابد. در نتیجه اکسیژن‌رسانی به این ناحیه افزایش می‌ یابد و موجب دهیدراته شدن آن خواهد شد.

وقتی جریان خون و‌ اکسیژن افزایش می‌ یابد، دیسک‌ ناحیه گردن سریع‌تر بهبود یافته و به عبارتی به ترمیم مجدد آن کمک می‌شود. پس می‌ توان نتیجه گرفت که این پیاده‌ روی می‌تواند برای بهبود دیسک گردن بهترین گزینه باشد. اما نکته‌ ای که در این خصوص می‌بایست به آن توجه شود، این است که اگر در حین پیاده‌ روی دچار درد شدید در ناحیه گردن شوید، نباید به این کار ادامه دهید. به‌ این‌ علت که ممکن است گردن با مشکلات جدی‌ تری روبرو شود و بهتر است در هنگام بروز درد، پیاده روی را متوقف کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :یاری [ 1402-05-28 ]
سلام من مهره گردنم دیسک شده و به دکتر رفتم بهم گفت خوب نمیشه ..آقای دکتر میشه کمکم کنید من تعریف شما رو خیلی شنیدم..بچه کوچیک دارم خیلی سخته کار کردن

صنوبر [ 1402-05-28 ]
من 2 ماه تحت درمان فیزیو تراپی بودم از بعد فیزیو تراپی دردم بیشتر شده دیگه شبا دردش خیلی اذیتم میکنه چیکار کنممم لطفا کمک کنید

کامرانی [ 1402-05-25 ]
سلام آقای دکتر همسر من مشکل دیسک گردن داره که دکترا میگن با عمل خوب میشه اما بخاطر عوارض عمل و بیهوشی و اینکه میگفتن امکان داره گاهی بدتر بشن عمل نکردیم یکی از آشناها شما رو معرفی کرد امکانش هست بدون جراحی عمل شه ؟

ماهرخ [ 1402-05-25 ]
من دیسک کمر دارم الان کمر خیلی درد میکنه دوتام بچه دارم میخوام بدونم درمانی نداره همه بهم میگن کارتو کم کن خم و راست نشو چیز سنگین بلند نکن دیسک کمرم میزنه به پای راستم وزنم هم البته زیاده ...چجور باید ویزیت شم پیش شما ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ویژگی دردهای نورالژیک (عصبی) و نوروپاتیکویژگی دردهای نورالژیک (عصبی) و نوروپاتیک

دردهای نورالژیک، نوروپاتیک و یا عصبی، دردهای مبهم با ماهیت سوزشی و یا تیزی هستند که در مسیر یک یا چند عصب ایجاد می شوند ... ادامه مطلب

دلایل درد گردن و شانه چیست؟دلایل درد گردن و شانه چیست؟

گردن و شانه‌ها ساختارهایی به‌هم‌ پیوسته از بدن هستند. این پیوستگی باعث می‌ شود اگر مشکلات پزشکی یکی را درگیر کند، اغلب در ساختار دیگر نیز مشکل ایجاد ... ادامه مطلب

کوبیتوس والگوس و کوبیتوس واروس یا درون خمیدگی ساعدکوبیتوس والگوس و کوبیتوس واروس یا درون خمیدگی ساعد

کوبیتوس والگوس یا درون خمیدگی ساعد، ناهنجاری است که در آن ساعد به طور طبیعی در امتداد بازو نیست و با آن زاویه می سازد. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465