تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات کلینیک درد / علت نورالژی (درد شدید) بین دنده ای

علت نورالژی (درد شدید) بین دنده ای

درد عصبی که نورالژی یا درد نوروپاتیک نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که یک وضعیت سلامتی بر اعصابی که احساسات را به مغز منتقل می کنند، تأثیر بگذارد. آسیب به بافت‌های بدن مانند ماهیچه‌ ها، تاندون‌ ها، رباط‌ها یا کپسول‌ های اطراف مفاصل، باعث ایجاد درد می‌شود. گیرنده های عصبی مجاور بافت آسیب دیده، به نام گیرنده های درد، سیگنال درد را به مغز منتقل می کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

این نوع درد تمایل به احساس سوزش، درد، کسل کننده یا ضربان دارد. نورالژی بین دنده ای که از انواع نورالژی محسوب می‌شود، درد شدیدی را در قفسه سینه ایجاد می‌کند. دلیل ایجاد این درد می‌تواند تحریک یا فشرده‌سازی اعصاب بین دنده‌ای باشد. از علائمی که برای نورالژی بین دنده‌ای می‌توان در نظر گرفت باید به دل ‌درد، احساس درد در قفسه سینه، ستون فقرات و بین دنده‏ ها اشاره کرد.

گاهی‌اوقات نورالژی بین دنده ای نیاز به درمان خاصی ندارد و پس از گذشت مدت‌زمانی برطرف می‌شود. البته اگر احساس کردید که درد رو به افزایش است، باید با متخصصین درد مشورت کنید. آنها پس از مشخص کردن علت نورالژی، بر درمان علت زمینه ای متمرکز خواهد شد. متخصص درد پزشکی است که در تشخیص و درمان افرادی که از درد رنج می‌برند، مهارت و دانش تخصصی دارد و برنامه درمانی برای تسکین، کاهش یا کنترل درد بیماران در نظر می‌گیرد.

علت نورالژی (درد شدید) بین دنده‌ای

نورالژی بین دنده ای می تواند در اثر شرایط مختلفی مانند عفونت، التهاب، آسیب به قفسه سینه یا دنده ها یا جراحی در ناحیه قفسه سینه ایجاد شود. به عنوان مثال، برداشتن کلیه با جراحی می تواند به اعصاب بین دنده ای آسیب برساند. علل دیگری نیز وجود دارد مانند:

علائم نورالژی بین دنده ای

علت نورالژی (درد شدید) بین دنده ای

در صورت بروز علائم زیر باید با اورژانس تماس بگیرید:

  1. فشار قفسه سینه یا احساس پارگی در قفسه سینه
  2. سرفه مداوم همراه با مخاط
  3. تپش قلب
  4. مشکلات تنفسی
  5. درد حاد شکم
  6. گیجی، سرگیجه یا سطح هوشیاری پایین
  7. فلج و آتروفی عضلانی

عوامل خطر نورالژی بین دنده ای

عوامل خطر خاصی برای نورالژی بین دنده ای وجود دارد مانند:

اینستاگرام دکتر نقره کار

تشخیص نورالژی بین دنده ای

وقتی در مورد نورالژی به پزشک مراجعه می کنید، می توانید انتظار داشته باشید که یک سری سؤالات در مورد علائم شما از شما پرسیده شود. پزشک از شما می خواهد که درد را توصیف کنید و به آنها بگویید که درد، چه مدت مشکل ساز بوده است. همچنین باید در مورد داروهایی که مصرف می کنید و سایر مشکلات پزشکی که دارید به آنها بگویید. این موضوع به این دلیل است که نورالژی ممکن است نشانه بیماری های دیگری مانند ام اس، دیابت یا لوپوس باشد. پزشک همچنین در صورت امکان، یک معاینه فیزیکی برای تعیین محل درد و عصب ایجاد کننده آن انجام می دهد.

همچنین ممکن است نیاز به معاینه دندانپزشکی داشته باشید. به عنوان مثال، اگر درد در ناحیه ی صورت شما باشد، ممکن است پزشک بخواهد سایر علل احتمالی دندان مانند آبسه را رد کند.
علاوه بر این، برای کمک به یافتن علت اصلی درد، پزشک ممکن است آزمایش‌های خاصی مانند:

روشهای متخصصان درد برای درمان درد و التهاب نورالژی بین دنده ای

پزشک بسته به میزان درد، مسکن های ساده ای مانند پاراستامول یا ضدالتهاب ها را در صورت رفع منشأ عفونی به شما پیشنهاد می کند. اگر این درمان ها کافی نیستند، با یک پزشک متخصص درد مشورت کنید که می تواند گزینه های زیر را ارائه دهد:

  1. داروهایی مانند داروهای مورد استفاده برای دردهای عصبی (کرم کپسایسین) به تسکین درد مرتبط با نورالژی بین دنده ای کمک می کنند، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (ایبوپروفن) یا داروهای ضد افسردگی که به آرام کردن درد عصبی کمک می کنند.
  2. درمان با فرکانس رادیویی
  3. یک بی حس کننده موضعی یا کورتیکواستروئید ممکن است به عصب آسیب دیده تزریق شود. کورتیکواستروئیدها به کاهش خطر نورالژی پس از تبخال کمک می کنند.
  4. آنتی هیستامین ها برای تسکین خارش استفاده می شود.
  5. داروهای ضد ویروسی شدت و طول مدت علائم را کاهش می دهند.
  6. داروهای ضد تشنج
  7. رویکردهای مکمل
  8. سایر درمان‌های نورالژی بین دنده‌ای می‌تواند همراه با درمان‌های مرسوم باشد و شامل ماساژ، سوفرولوژی، طب سوزنی و یوگا می‌شود. هر تکنیکی با هدف شل کردن عضلات بین دنده ای می تواند تأثیر مفیدی داشته باشد.

برای آگاهی از عوارض داروی ملوکسیکام ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شایع ترین علل گرفتگی عضلات اطراف زانوشایع ترین علل گرفتگی عضلات اطراف زانو

اسپاسم عضلات یا گرفتگی عضلات که یکی از مکانیزم‌ های واکنش طبیعی و دفاعی بدن است، انقباض غیرارادی و پایدار فیبرهای عضله در پاسخ به آسیب است . ... ادامه مطلب

بورسیت یا التهاب مفصل آرنج چیست و چه علائمی دارد؟بورسیت یا التهاب مفصل آرنج چیست و چه علائمی دارد؟

بورسیت آرنج یک بیماری نسبتاً شایع است که با درد، تورم و التهاب بورسا مشخص می شود. ... ادامه مطلب

راه های درمان هایپرهیدروزیس یا تعریق زیادراه های درمان هایپرهیدروزیس یا تعریق زیاد

هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد و غیرطبیعی، وضعیتی است که عرق کردن به طور غیر طبیعی افزایش یافته است . این افزایش میزان تعریق بیش از مقدار طبیعی است ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465