تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمردرمان نوین آرتروز زانودکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد زانو / معرفی چهار راهکار برای جلوگیری از آرتروز زانو

معرفی چهار راهکار برای جلوگیری از آرتروز زانو

مفصل زانو یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مفاصل بدن است. این مفصل از بخش‌های مختلف تشکیل شده که شامل غضروف، استخوان، مایع مفصلی (مایع سینوویال)، لیگامان و تاندون است. غضروف به عنوان یکی از اجزای اصلی مفصل سر استخوان‌ها را می‌پوشاند. لایه غضروفی حرکت استخوان‌های موجود در محدوده مفصلی را تسهیل می‌کند. همچنین این لایه نقش ضربه گیر را ایفا کرده و از فشار وارد بر مفصل زانو می‌کاهد. گاهی اوقات عملکرد لایه غضروفی تحت تأثیر فرسایش و تخریب دچار اختلال می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

فرایند تخریب و فرسودگی این لایه در اصطلاح علمی آرتروز مفصل زانو نام دارد. علائم آرتروز در ابتدا خفیف است؛ اما ازآنجاکه نوعی عارضه مفصلی مزمن و پیش‌رونده به شمار می‌رود، علائم آن به تدریج شدت پیدا می‌کنند. پیگیری و درمان این عارضه از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا می‌تواند مشکلات جدی برای فرد در پی داشته باشد. اگرچه کنترل و مدیریت بسیاری از موارد (مثل افزایش سن یا بیماری) از دست ما خارج است؛ اما با رعایت بعضی نکات می‌توان نسبت به این عارضه پیشگیری کرد. همچنین رعایت نکات پیشگیرانه در افراد مبتلا به کاهش شدت علائم و سرعت پیشروی آن کمک می‌کند.

آرتروز زانو چیست؟

آرتروز زانو وضعیتی است که درآن غضروف بین مفاصل از بین می رود و استخوان های مفصل زانو با یکدیگر در تماس و اصطکاک قرار می گیرند. در حالی که در حالت نرمال، این غضروف وظیفه ضربه گیری دارد. در آرتروز زانو که غضروف از بین رفته است، علائمی مانند درد، تورم، سفتی و کاهش توانایی حرکتی دیده می شود.

علل ایجاد آرتروز زانو

آرتروز زانو رایج‌ترین نوع بیماری آرتروز است که حتی جوانان را نیز ممکن است درگیر کند. در نتیجه این موضوع پیر و جوان نمی شناسد؛ اما آمار ابتلای افراد مسن به این مشکل بیشتر از افراد کم سن و سال است. تحقیقات پزشکی نشان داده است که احتمال بروز این بیماری در افراد بالای 45 سال افزایش می‌یابد و همچنین احتمال ابتلای آن در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.
از علل بروز ایجاد بیماری آرتروز زانو در افراد مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری از آرتروز زانو

علائم آرتروز زانو

علائم این بیماری عبارتند از:

عوارض ابتلا به آرتروز زانو

آرتروز زانو ممکن است به عوارض زیر منجر شود که بسیار ناخوشایند و آزاردهنده است:

روشهای درمان آرتروز زانو بدون جراحی

برای درمان این عارضه، معمولاً متخصص در درجه اول درمان های غیرجراحی را توصیه میکند. درمان های غیرجراحی شامل روش های مختلفی است که با توجه به شدت عارضه و شرایط فرد تجویز می شود.

کاهش وزن

کاهش وزن راهکاری برای درمان آرتروز نیست؛ اما در بهبود آن تأثیر چشمگیری دارد. وزن زیاد یکی از عوامل مؤثر در تشدید علائم آرتروز است و با کاهش وزن میتوان این علائم را کاهش داد. نتایج روش های درمانی و جراحی زانو نیز در افرادی که وزن کمتری دارند بسیار بهتر است.

تمرینات ورزشی

تمرینات ورزشی زانو میتوانند با تقویت عضلات، تأثیر بسزایی در بهبود آرتروز داشته باشند. پیاده روی در سطوح صاف و یا راه رفتن روی تردمیل بدون شیب میتواند در بهبود این عارضه تأثیرگذار باشد.آرتروز معمولاً عضله چهار سر ران را ضعیف میکند؛ بنابراین تقویت این عضله با انجام تمرینات کششی، هوازی و قدرتی، میتواند در بهبود آرتروز زانو مؤثر باشد. حرکات ورزشی معمولاً تحت نظر متخصص و فیزیوتراپیست تجویز میشود. این تمرینات ممکن است نیاز به جراحی و استفاده از دارو را به تعویق بیندازند و یا اثربخشی آنها را افزایش دهند.

داروهای ضد درد و ضد التهاب

برخی انواع دارو میتواند در تسکین درد آرتروز زانو مؤثر باشد. برای تشخیص نوع دارو و میزان مصرف آن باید به پزشک مراجعه و شرایط فرد بررسی شود. از معمول ترین داروهای ضد درد برای بهبود آرتروز، استامینوفن و ایبوپروفن است. نوع دیگر از داروهایی که ممکن است برای درمان آرتروز تجویز شود، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است که بدون نسخه در دسترس قرار میگیرند.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

فیزیوتراپی برای درمان آرتروز

فیزیوتراپی از دیگر روش هایی است که به بهبود درد ناشی از آرتروز کمک میکند. طی فیزیوتراپی، حرکات و فعالیت های فرد اصلاح میشود و با تجویز برنامه ورزشی ایمن و مؤثر، به مرور زمان آرتروز بهبود پیدا میکند.

لیزر درمانی

یکی از روش های ایمن برای بهبود آرتروز، لیزر درمانی است که در صورت صلاحدید پزشک بکار گرفته میشود. لیزر با تحریک سلولی و افزایش ساخت عروق، خونرسانی به بافت را افزایش میدهد و به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک میکند.

تزریق کورتون

تزریق کورتون به داخل مفصل، در مواقعی که استفاده از دارو نتیجه بخش نبوده و فرد دچار التهاب و درد حاد است کاربرد دارد. تزریق کورتون هر 3 ماه یکبار امکان پذیر است و میتواند در بهبود درد تأثیر زیادی داشته باشد. علاوه بر کورتون، امروزه روش های تزریقی جدید تری برای بهبود آرتروز به کار گرفته میشود. برای مثال تزریق هیالورونیک اسید و تزریق پلاسمای غنی از پلاکت میتواند به بهبود آرتروز کمک کند.

4 راز پیشگیری و درمان آرتروز زانو

برای آگاهی از عوارض داروی ملوکسیکام ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق بورس ایسکیال چیست و چرا انجام می شود؟تزریق بورس ایسکیال چیست و چرا انجام می شود؟

مشکل التهاب بورس ایسکیال دارای چندین ویژگی و مشخصه است که بارز ترین آن وجود درد در مرکز لگن و باسن و عضلات همسترینگ پا می باشد . ... ادامه مطلب

کوبیتوس والگوس و کوبیتوس واروس یا درون خمیدگی ساعدکوبیتوس والگوس و کوبیتوس واروس یا درون خمیدگی ساعد

کوبیتوس والگوس یا درون خمیدگی ساعد، ناهنجاری است که در آن ساعد به طور طبیعی در امتداد بازو نیست و با آن زاویه می سازد. ... ادامه مطلب

درمان استخوان درد با روشهای غیرجراحی متخصصان درددرمان استخوان درد با روشهای غیرجراحی متخصصان درد

دلایل زیادی برای درد استخوان وجود دارد، از کبودی یا شکستگی استخوان گرفته تا علل کمتر شایع (البته بسیار جدی) مانند سرطان استخوان یا عفونت. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465