تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به مچ پا / خار پاشنه چیست و چگونه درمان میشود؟

خار پاشنه چیست و چگونه درمان میشود؟

ما به طور متوسط هر روز بیش از 5000 قدم برمیداریم. در طول زندگی، این گام‌های کوچک به ده‌ها هزار کیلومتر می‌رسد و این مسافت پیموده شده می‌تواند باعث سایش پاهای ما شده و منجر به آسیب‌های مختلف و شرایط مزمن شود. تقریباً در 10 درصد از افراد، این آسیب های سایشی پا در نهایت منجر به خارهای استخوان پاشنه می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

خارهای استخوان پاشنه برآمدگی های کوچک و استخوانی هستند که می توانند تحرک را به شدت محدود کنند و حتی راه رفتن در خانه را به یک کار طاقت فرسا و دردناک تبدیل کنند. خوشبختانه، بسیاری از بیمارانی که از درد پا ناشی از خار استخوان رنج می برند، می توانند با گزینه های غیر جراحی علائم را تسکین دهند.

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه یا خار استخوانی یک استخوان است که از پایین پاشنه به سمت بیرون رشد می‌کند، جایی که استخوان پاشنه به رباطی که بین پاشنه و گوی پای قرار دارد (فاسیای کف پا) متصل می‌شود. خار پاشنه حدود 15 درصد افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.
خار پاشنه به مرور زمان ایجاد می شود. بیشتر مردم تا زمانی که برای درد پاشنه پا به پزشک مراجعه نکنند، متوجه نمی شوند که خار پاشنه دارند. در حالی که خار پاشنه را می توان با جراحی از بین برد، پزشکان درمان های غیرجراحی را برای کاهش علائم مرتبط با خار پاشنه توصیه می کنند.

علت ابتلا به خار پاشنه

خار پاشنه زمانی اتفاق می‌افتد که رسوبات کلسیم در قسمت زیرین استخوان پاشنه ایجاد می‌شود، فرآیندی که معمولاً در طی چند ماه اتفاق می‌افتد. خار پاشنه اغلب به دلیل کشیدگی عضلات و رباط های پا، کشیدگی فاسیای کف پا و پارگی مکرر غشایی که استخوان پاشنه را می پوشاند ایجاد می شود. خار پاشنه به خصوص در بین ورزشکارانی که فعالیت‌هایشان شامل دویدن و پریدن زیاد می‌شود، رایج است.

همچنین بخوانید : خار پاشنه پا چیست ؟

عوارض خار پاشنه

عدم درمان خار پاشنه ممکن است منجر به درد مزمن شود که مانع فعالیت های منظم می‌شود. تغییر در الگوی راه رفتن به عنوان راهی برای تسکین درد پاشنه ممکن است منجر به مشکلات پا، زانو، مفصل ران یا کمر شود.

روشها و مراحل درمان خار پاشنه

پزشکان خار پاشنه را به همان روش‌های درمان التهاب فاسیای کف پا ، درمان می کنند. این به این دلیل است که درد پاشنه که علت آن خار پاشنه است، در واقع ناشی از التهاب فاسیای کف پا است. درمان علائم فاسیای کف پا می تواند درد ناشی از خار پاشنه را کاهش دهد. درمان غیر جراحی معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

1. مرحله اول

کفش هایی با کفی ضخیم و بالشتک اضافی می توانند درد را با ایستادن و راه رفتن کاهش دهند. وقتی قدم برمی‌دارید و پاشنه پا به زمین برخورد می کند، کشش زیادی روی فاسیا وارد می شود که باعث میکروتروما (پارگی های ریز در بافت) می شود. یک کفش یا بالشتک پوشیده شده این تنش و ریز ترومایی را که در هر مرحله رخ می دهد کاهش می دهد. پدهای پاشنه سیلیکونی نرم ارزان هستند و با بالا بردن پاشنه به عنوان بالش آن کار می کنند. ارتزهای از پیش ساخته یا سفارشی نیز مفید هستند.

خار پاشنه چیست

داروهای ضد التهابی بدون نسخه (OTC) می توانند به تسکین درد و ناراحتی پاشنه پا کمک کنند. نمونه هایی از داروهای ضد التهابی عبارتند از:

  1. آسپرین
  2. ایبوپروفن
  3. ناپروکسن سدیم

با کاهش التهاب بافت، این داروها می توانند به جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کنند. با این حال، اگر مشکلات کلیوی یا سابقه خونریزی معده و زخم دارید، نباید از داروهای ضد التهابی استفاده کنید. در حالی که استامینوفن ممکن است به تسکین درد کمک کند، خواص ضد التهابی مشابه سایر داروها ندارد.

غلتاندن پا روی یک بطری آب سرد یا یخ به مدت 20 دقیقه موثر است. این کار را می توان 3 تا 4 بار در روز انجام داد. همچنین پس از آن به مدت پنج تا ده دقیقه با گوشتکوب به ملایمت روی پاشنه پا بکوبید (مراقب باشید ضربه هایتان محکم نباشد)، می‌توانید تاثیر آن را مشاهده کنید. به این عمل در اصطلاح عامیانه گوشتکوب تراپی نیز می‌گویند.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

2. مرحله دوم

طی این روش، تکانه‌های موج شوک با انرژی بالا، روند بهبودی بافت آسیب‌دیده فاسیای کف پا را تحریک می‌کنند. شاک ویو تراپی غیر تهاجمی است، به این معنی که نیازی به برش جراحی ندارد. به دلیل حداقل میزان خطرات، گاهی اوقات قبل از در نظر گرفتن جراحی آزمایش می شود.

3. مرحله سوم

کورتیزون، نوعی استروئید، یک داروی ضد التهابی قوی است. برای کاهش التهاب و درد می توان آن را به فاسیای کف پا تزریق کرد. پزشک شما ممکن است این درمان را محدود کند یا به طور کلی از آن اجتناب کند زیرا تزریق استروئید می تواند فاسیای کف پا را ضعیف کرده و منجر به پارگی شود که می تواند منجر به صاف شدن پا و درد مزمن شود.

پی آر پی از خون خود شما به دست می آید و می توان آن را به فاسیای کف پا تزریق کرد تا فرآیند ترمیم را بهبود بخشد. تزریق PRP خطر پارگی فاسیای کف پا را ندارد. با این حال، این درمان می تواند گران باشد.

4. مرحله چهارم

فرسایش عصب با فرکانس رادیویی یک روش کم تهاجمی است که از امواج رادیویی با فرکانس بالا برای گرم کردن اعصاب حسی آسیب دیده که باعث درد پاشنه کف پا می شود، استفاده می کند. معمولاً در دمای 90 درجه سانتیگراد انجام می شود. در این دما عصب تقریبا از بین می‌رود و بنابراین دیگر قادر به انتقال سیگنال های درد نیست. فرسایش عصب با فرکانس رادیویی یک روش درمانی شناخته شده است که سال هاست در پزشکی، بیشتر برای کمر درد مزمن و اختلالات قلبی استفاده می شود.

برای مشاهده فیلم جراحی دیسک کمر با لیزر کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آموزش تصویری ورزشهای مناسب بیرون زدگی دیسک کمرآموزش تصویری ورزشهای مناسب بیرون زدگی دیسک کمر

اگر شما هم درد های تحتانی کمر را تجربه می کنید، باید با ورزش هایی که برای این مشکل مفید هستند و به درمان آن و کاهش درد کمک می کنند، آشنا شوید . ... ادامه مطلب

صدا دادن زانو چه زمانی به درمان نیاز دارد؟صدا دادن زانو چه زمانی به درمان نیاز دارد؟

مفصل زانو، بیشترین احتمال آسیب دیدگی را دارد. درد زانو و صدا دادن آن یک مشکل معمول بین افراد است و می تواند در نتیجه تعدادی از عوامل مختلف ایجاد شود ... ادامه مطلب

التهاب بورس ایسکیوگلوتئال یا التهاب نشیمنگاه چیست؟التهاب بورس ایسکیوگلوتئال یا التهاب نشیمنگاه چیست؟

بیماری التهاب بورس نشیمنگاه که به نام علمی بورسیت ایسکیوگلوتئال شناخته می شود،که خود را به صورت درد ناحیه تحتانی کمر و باسن درد و سوزشی زیر باسن نشان ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465