تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / درباره سلول های بنیادی چه می دانید؟

درباره سلول های بنیادی چه می دانید؟

سلول های بنیادی مواد اولیه بدن هستند. سلول هایی که تمامی سلول های دیگر با عملکردهای ویژه از آنها تولید می شوند. این سلول ها کاربرد های فراوانی در درمان بسیاری از بیماری ها دارند. به دلیل توانایی منحصر به فرد سلول‌های بنیادی، این سلول‌ها امروزه از مباحث جذاب در زیست شناسی و علوم درمانی است. همچنین تحقیقات در این زمینه دانش ما را درباره چگونگی رشد و تکوین یک اندام از یک سلول منفرد افزایش داده و مهم تر آنکه به فهم مکانیزم جایگزینی سلول‌های سالم با سلول‌های آسیب دیده کمک کرده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

این سلول ها مواد اولیه بدن هستند و در شرایط مناسب در بدن یا آزمایشگاه، تقسیم می شوند و سلول های بیشتری به نام سلول های دختر تشکیل می دهند. سلول های دختر یا به سلول های بنیادی جدید تبدیل می شوند (خود تجدید می شوند) یا با عملکرد ویژه تری مانند سلول های خونی، سلول های مغزی، سلول های عضلانی قلب یا سلول های استخوانی به سلول های ویژه (تمایز) تبدیل می شوند.

هیچ سلول دیگری در بدن توانایی طبیعی تولید سلول جدید را ندارد. البته از این سلول ها فقط برای ساختن سلول های عصبی جایگزین برای پیوند استفاده نمی شود. آنها می توانند به روشهای دیگر، به ویژه به عنوان پشتیبان سلول های بیمار و تأثیر کنترل یا تنظیم کننده در سیستم عصبی مرکزی بیمار، مورد استفاده قرار گیرند.

سلول بنیادی چیست؟

سلول بنیادی مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد. این سلول‌ها توانایی خود نوسازی و تمایز به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند. همچنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن به دنبال آسیب و جراحت مؤثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

انواع سلول های بنیادی

سلول‌‌های بنیادی‌ انواع مختلفی دارند که ویژگی‌ها و کاربردهای آنها با هم متفاوت است.

سلول بنیادی جنینی

این سلول‌ها از جنین‌های سه تا پنج روزه به دست می‌آیند. در این مرحله، جنین بلاستوسیست نامیده می‌شود و حدود ۱۵۰ سلول دارد. سلول‌های بنیادی جنینی پرتوان هستند به این معنی که می‌توانند به سلول‌‌های بنیادی‌ بیشتری تقسیم شوند یا سایر سلول‌های بدن را تولید کنند. به همین دلیل، می‌توان از آنها برای بازسازی یا ترمیم بافت‌ها و اندام‌های بیمار استفاده کرد.

سلول بنیادی بالغ

این سلول‌ها به تعداد کم در اکثر بافت‌های بالغ یافت می‌شوند. به عنوان مثال، می‌توان به سلول بنیادی بافت چربی یا مغز استخوان اشاره کرد. تفاوت سلول بنیادی جنینی و بالغ در این است که سلول‌های بنیادی بالغ توانایی کمتری در ایجاد سلول‌های مختلف بدن دارند. تا همین اواخر، محققان فکر می‌کردند که سلول‌‌های‌ بنیادی‌ بالغ فقط می‌توانند دسته‌ای از سلول‌های مشابه را ایجاد کنند. به عنوان مثال، سلول بنیادی مغز استخوان فقط توانایی تولید سلول‌های خونی را دارد. با این حال، شواهد جدید نشان می‌دهد که این سلول‌ها ممکن است قادر به ایجاد انواع مختلفی از سلول‌ها باشند. به عنوان مثال، سلول‌‌‌ بنیادی‌‌ مغز استخوان احتمالاً می‌توانند سلول‌های استخوان یا ماهیچه‌ قلب را تولید کنند. این یافته باعث شده است که محققان آزمایش سلول‌های بنیادی بالغ را روی افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی یا قلبی شروع کنند.
سلول‌های بالغ تغییر یافته که خواص سلول‌های بنیادی جنینی را دارند.
دانشمندان با استفاده از برنامه‌ریزی مجدد ژنتیکی موفق شده‌اند سلول‌های بالغ عادی را به Stem cell تبدیل کنند. در حقیقت، محققان با تغییر ژن‌های سلول‌های بالغ، آنها را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که مشابه سلول‌های بنیادی جنینی عمل کنند. این تکنیک جدید ممکن است امکان استفاده از سلول‌های دستکاری‌شده را به جای سلول‌های بنیادی جنینی فراهم کند و جلوی پس زدن سلول‌‌های بنیادی‌‌ جدید را توسط سیستم ایمنی بگیرد. با این حال، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا استفاده از سلول‌های بالغ دستکاری‌شده روی انسان اثر نامطلوب دارد یا خیر.

سلول‌های بنیادی پری‌ ناتال

محققان سلول‌‌های‌ بنیادی‌ را در مایع آمنیوتیک و خون بند ناف کشف کرده‌اند. این سلول‌ها توانایی تبدیل شدن به سلول‌های تخصصی را دارند. مایع آمنیوتیک در کیسه اطراف جنین قرار دارد و از آن محافظت می‌کند.

سلول های بنیادی

کاربرد سلولهای بنیادی

سلول بنیادی چگونه تهیه می شود؟

منابع سلول بنیادی شامل موارد زیر است:

  1. مغز استخوان: این سلول‌ها تحت بیهوشی عمومی معمولاً از استخوان لگن گرفته و برای ذخیره یا اهدا جدا می‌شوند.
  2. سلول‌های بنیادی محیطی: تزریق سلول بنیادی در این شیوه موردنظر است. فرد چندین تزریق دریافت می‌کند که باعث می شود مغز استخوان او سلول‌های بنیادی را در خون آزاد کند. سپس خون از بدن خارج می‌شود، دستگاهی سلول‌های بنیادی را جدا می‌کند و پزشکان خون را به بدن برمی‌گردانند.
  3. خون و سلول‌های بنیادی بند ناف: سلول‌های بنیادی را پس از زایمان از بند ناف هم برمی‌دارند. آسیبی هم به نوزاد وارد نمی‌شود. برخی از افراد خون بند ناف را اهدا و برخی دیگر آن را ذخیره می‌کنند.

نحوه درمان با سلول های بنیادی

درمان با سلول های بنیادی یک فرایند سرپایی ساده است. پزشک توسط بی حسی موضعی در ناحیه لگن مقدار کمی مغز استخوان را از استخوان ران خارج می کند. پزشک نمونه مغز استخوان را در یک سانتریفیوژ پیشرفته قرار می دهد که نمونه را با سرعت زیاد می چرخاند تا سلول های بنیادی را از بقیه مغز استخوان جدا کند. سپس پزشک با استفاده از اشعه ایکس یا راهنمای سونوگرافی برای اطمینان از قرارگیری ایده آل، سلول های بنیادی را مستقیماً در ناحیه ای که آسیب دیده یا آسیب دیده اید، تزریق می کند. سلول های بنیادی در مدت 2 تا 6 هفته به کار خود ادامه می دهند و به فرد در بهبودی و کاهش درد کمک می کنند. همچنین فرد می تواند در اکثر موارد نتایج مداوم را تا یک سال یا حتی بیشتر انتظار داشته باشد.

بهترین زمان استفاده از سلولهای بنیادی

تعیین زمان درمان بستگی به عوامل متعددی دارد. نوع و شدت ضایعه و شیوه‌ نامه درمانی در طول زمان درمان تأثیرگذارند که امروزه دو نوع رویکرد در اثربخشی سلول درمانی مطرح هستند، بخش نخست ترشحات سلول‌ها پس از جایگزینی در بافت متعاقب درمان بوده و دیگری تمایز سلول‌ها است که این سلول‌ها همانطور که از نام آنها پیدا است، فاقد فعالیت ویژه هستند و در زمان قرار گرفتن در محیط اختصاصی تحت تأثیر فاکتورهای محیطی تغییر هویت داده و می‌توانند خصوصیات سلولها در بافت های هدف را به دست بیاورند، اگرچه اکتساب عملکرد جدید در بافت‌ها، بر اساس انتخاب نوع سلول برای درمان می‌تواند متفاوت باشد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

موارد منع استفاده از سلول های بنیادی

  1. موارد تشدید یافته التهاب رگی (Vasculitis) در هریک از مویرگها، وریدها و شریانها. (پس از گذشت 3 ماه از بهبود وضعیت حاد امکان انجام سلول درمانی در این دسته از بیماران وجود دارد).
  2. ترومبوز حاد (سلول درمانی نباید زودتر از 3 تا 6 ماه پس از بهبود این وضعیت انجام شود.
  3. هموفیلی حاد (حداقل تا 3 ماه)
  4. بروز افزایش فشار ریوی ثانویه به ترومبوز، واسکولیت، ذات الریه و نیز ایجاد قلب ریوی به صورت حاد یا مزمن.
  5. مرحله پایانی بیماری دیابت
  6. ضایعات عفونی مزمن (ابتدا باید درمان مقدماتی انجام پذیرد).
  7. عفونت های ویروسی مزمن (ابتدا باید درمان مقدماتی انجام پذیرد).
  8. بیماری روانی
  9. خانمی که در کمتر از یک سال قبل بارداری را تجربه کرده باشد و یا قصد بارداری در کمتر از یک سال آینده داشته باشد.

هزینه درمان با سلول های بنیادی

هزینه درمان با سلول بنیادی تحت تأثیر عوامل متفاوتی است:

عوارض سلول های بنیادی

در 24 تا 48 ساعت نخست پس از سلول درمانی در برخی از بیماران تهوع و استفراغ گزارش شده است. اگرچه نمونه های سلول تهیه شده پیش از تزریق به بیماران تحت آزمایشات دقیق پیشرفته از لحاظ انواع بیماریهای عفونی قرار می گیرند، با این حال ریسک ابتلا به عفونتهای ویروسی صفر نمی باشد.

در صورتی که به تشخیص پزشک برای رفع تنگی کانال نخاعی ، مجبور به انجام عمل جراحی هستید، بهتر است در صورت امکان اقدام به جراحی باز ننموده و کلینیک جراحی دیسک کمری را بیابید که از روشهای کمتر تهاجمی برای این کار استفاده می کنند. کمتر تهاجمی بودن جراحی لیزری برای رفع فشار از روی دیسک باعث می شود؛ دوره بازیابی و ریکاوری پس از عمل جراحی به میزان قابل ملاحظه ای کمتر شود و همچنین خطرات و عوارض پس از انجام عمل جراحی هم کاهش پیدا کند.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان درد ناشی از تنگی کانال نخاعی یا بیرون زدگی دیسک با بلوک عصبیدرمان درد ناشی از تنگی کانال نخاعی یا بیرون زدگی دیسک با بلوک عصبی

تنگی کانال نخاعی یک بیماری دژنراتیو (تخریب پیشرونده) است که علائم آن معمولا به مرور زمان بروز می‌ کند یا اینکه می‌تواند به صورت یک درد ناگهانی رخ دهد ... ادامه مطلب

انواع کمر دردانواع کمر درد

اگر کمردرد بیش از سه ماه به طول انجامد به آن کمردرد مزمن میگویند. اگر کمردرد شما بعد از 72 ساعت از زمان شروع بهتر نشد با پزشکتان مشورت کنید. ... ادامه مطلب

در کلینیک درد از چه روشهای درمانی استفاده میشود؟در کلینیک درد از چه روشهای درمانی استفاده میشود؟

کلینیک درد یک مرکز درمانی برای درمان انواع دردها، از جمله درد حاد، مزمن ماهیچه ای، مفصلی، استخوانی، سرطانی و... بنا شده است ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465