تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات کلینیک درد / نوار عصب و عضله به چه علتی انجام می شود؟

نوار عصب و عضله به چه علتی انجام می شود؟

الکترومیوگرافی (EMG) یک روش تشخیصی برای ارزیابی سلامت عضلات و سلول های عصبی کنترل کننده آنها (نورون های حرکتی) است. نتایج EMG می تواند اختلال عملکرد عصبی، اختلال عملکرد عضلانی یا مشکلات انتقال سیگنال عصب به عضله را نشان دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

نورون های حرکتی سیگنال های الکتریکی را منتقل می کنند که باعث انقباض ماهیچه ها می شود. یک EMG از دستگاه های کوچکی به نام الکترود برای ترجمه این سیگنال ها به نمودارها، صداها یا مقادیر عددی استفاده می کند که در نهایت توسط متخصص تفسیر می شود.

تست نوار عصب و عضله(EMG) چیست؟

الکترومیوگرافی (EMG) یک آزمایش تشخیصی است که سلامت و عملکرد عضلات اسکلتی و اعصاب کنترل کننده آنها را ارزیابی می کند. هر حرکت بدنی که انجام می دهید، از بلند کردن پا تا تکان دادن سر، شامل ارتباط پیچیده ای بین سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع)، اعصاب و عضلات است. برای تولید حرکت، اعصاب حرکتی سیگنال های الکتریکی را به ماهیچه ها می فرستند. EMG می تواند مشکلات مربوط به اعصاب حرکتی، عضلات یا ارتباط بین این دو را تشخیص دهد.
متخصصان مغز و اعصاب اغلب آزمایش EMG را در کنار مطالعه هدایت عصبی (NCS) انجام می دهند. NCS جریان الکتریکی را از طریق یک عصب قبل از رسیدن به عضله اندازه گیری می کند. EMG پاسخ عضلات به فعالیت الکتریکی و میزان فعالیت الکتریکی که یک انقباض عضلانی ایجاد می کند را اندازه گیری می کند.

آیا نوار عصب عضله درد دارد؟

ممکن است زمانی که پزشک شما سوزن را در پوست و ماهیچه های شما وارد می کند، درد یا ناراحتی احساس کنید. اما اکثر افراد می توانند آزمون را بدون مشکل انجام دهند. ممکن است بعد از آزمایش، عضلاتی که مورد آزمایش قرار گرفتند، برای چند روز حساس شوند.

کاربرد نوار عصب و عضله در تشخیص درد

اعصاب حرکتی (نورون های حرکتی) سیگنال های الکتریکی را به ماهیچه های شما می‌فرستد تا به آنها بگوید چه کاری انجام دهند. (این سیگنال‌ها از مغز منشا می‌گیرند، به طناب نخاعی رفته، سپس از طریق اعصاب حرکتی به عضلات شما می‌رسند). این تحریک الکتریکی باعث فعالیت الکتریکی در عضلات می‌شود که باعث انقباض (سفت شدن) آنها می‌شود. خود انقباض عضلانی نیز فعالیت الکتریکی ایجاد می کند.
به طور معمول، ماهیچه ای که در حال استراحت است هیچ فعالیت الکتریکی ندارد. انقباض جزئی عضله منجر به فعالیت الکتریکی می شود که با انقباض شدیدتر عضله افزایش می یابد.
در الکترومیوگرافی، پزشک یک سوزن کوچک را با یک الکترود وارد یکی از عضلات می کند تا فعالیت الکتریکی آن را ثبت کند. همانطور که شما استراحت می کنید یا ماهیچه خود را منقبض می کنید، الکترود سوزنی فعالیت الکتریکی را ثبت می کند. سوزن از طریق کابلی به کامپیوتری متصل می‌شود که به پزشک اجازه می‌دهد تا ببیند عضله شما هم در حالت استراحت و هم با انقباض چگونه کار می‌کند. این فرآیند به صورت امواج روی صفحه ظاهر می شود.
سپس پزشک نتایج را تجزیه و تحلیل می‌کند تا نشانه‌های مشکلات را جستجو کند. به عنوان مثال، اگر عضله شما آسیب دیده باشد، ممکن است در هنگام استراحت فعالیت الکتریکی غیر طبیعی داشته باشد. هنگامی که منقبض می شود، فعالیت الکتریکی آن ممکن است الگوهای موجی غیرعادی ایجاد کند.

نوار عصب و عضله

کاربرد نوار عصب و عضله دست

زمانی که شما با مشکلاتی مانند درد گردن و یا گزگز و سوزن سوزن شدن دستها به دکتر مراجعه می کنید و یا اینکه دستتان به اندازه کافی توانایی بلند کردن اشیاء را ندارد این احتمال وجود دارد که عصب دست شما در ناحیه ای گیر کرده یا دچار له شدگی شده باشد. در این صورت لازم است تا اعصاب دستتان بررسی شوند و اگر مشکلی در مسیر عصب وجود دارد برطرف گردد. این کار به وسیله نوار عصب دست انجام می شود.

کاربرد نوار عصب و عضله پا

درد در ناحیه کمر، گزگز پا و سوزن سوزن شدن آن نشانه هایی هستند که ممکن است بر اختلالات عصبی و یا ماهیچه ای در اعصاب و عضلات پا و کمر دلالت کنند. نوار عصب پا برای ثبت این اختلالات انجام می شود.

تفسیر جواب نوار عصب و عضله

اگر جواب نوار عصب عضله شما هر گونه فعالیت الکتریکی را در یک عضله در حال استراحت نشان می دهد، ممکن است موارد زیر را داشته باشید:

اختلالی که بر اعصاب متصل به عضله تاثیر می گذارد.

اگر هنگام انقباض عضله، EMG شما فعالیت الکتریکی غیر طبیعی نشان دهد، ممکن است دچار فتق دیسک یا اختلال عصبی مانند ALS یا سندرم تونل کارپال باشید.

بسته به نتایج شما، پزشک در مورد هرگونه آزمایش یا درمان اضافی که ممکن است مورد نیاز باشد با شما صحبت خواهد کرد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

برای تشخیص چه بیماریها و مشکلاتی نوار عصب و عضله تجویز می شود؟

EMG می تواند به تشخیص چندین آسیب یا بیماری که بر اعصاب حرکتی و عضلات شما تاثیر می گذارد، کمک کند. می تواند به تعیین وجود، محل و میزان این آسیب ها و بیماری ها کمک کند. پزشکان همچنین ممکن است از آزمایشات EMG برای رد برخی شرایط استفاده کنند.

دسته بندی شرایطی که EMG می تواند به تشخیص آن‌ها کمک کند، عبارتند از:

هزینه نوار عصب و عضله چقدر است؟

به طور کلی هزینه نوار عصب به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و این موضوع باعث شده هزینه نهایی تست نوار عصب عضله در هر مرکز نوار عصب عضله متفاوت از دیگری باشد. از عوامل موثر بر هزینه نوار عصب عضله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. نوع نوار عصب عضله
  2. مرکز نوار عصب عضله
  3. نوع بیمه

آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
التهاب فاشیای کف پا چیست؟التهاب فاشیای کف پا چیست؟

فاشئیت پلانتار یک وضعیت دژنراتیو نوار بافت ضخیم (که فاسیا نیز نامیده می شود) در کف پای شما است که از پاشنه پا تا انگشتان پا امتداد دارد . ... ادامه مطلب

درمان دردهای باقیمانده از عمل جراحی باز دیسکدرمان دردهای باقیمانده از عمل جراحی باز دیسک

عمل بسته ی رفع چسبندگی که با نام عمل کودال نوروپلاستی با کاتتر راکس نیز شناخته میشود، به بیمارانی که از تزریق اپی دورال جواب نگرفته اند کمک میکند و باعث تسکین درد آنها میشود. ... ادامه مطلب

ارتوکین تراپی بهتر است یا پی آر پی؟ارتوکین تراپی بهتر است یا پی آر پی؟

بهترین روش های درمانی زانو عبارتند از ، روش های پی آر پی و ارتوکین تراپی تا کنون موفقیت درمانی بسیاری را رقم زده اند. پلاسمای غنی از پلاکت ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465